לקראת סוף שנת 2010, הצליחו מדענים למפות למעלה ממיליון גלקסיות וכן יותר ממאה מיליון כוכבים ועצמים אחרים. איזה הישג! הפרויקט הזה (Sloan Digital Sky Survey) עלה מיליוני דולרים. החלו בו ב-2005.

מדובר בהישג כביר. אבל תארו לעצמכם את כל מה שעוד נותר לגלות. ככל הנראה קיימות ביקום מאה מיליארד גלקסיות ובכל אחת מהן כמאה מיליארד כוכבים בממוצע! את כל אלה עדיין יש לזהות ולמפות. אבל יש בעיה: הרוב המכריע של הכוכבים נמצא מעבר לטווח שביכולתנו לראות, והם מטושטשים בגלל אורם של הכוכבים המרובים האחרים.

אם כך, מה תשיג הטכנולוגיה האנושית? עוד מעט תהיה לנו רשימה של בערך אחד חלקי מיליון של היקום ותמונה מפורטת של כרבע מהשמים. אבל כל אלה אינם מסבירים כיצד נוצרו הכוכבים, מדוע הגלים שהם פולטים שונים ויפים כל כך, או מה יהיה עתידם. קיימים עדיין סודות רבים אפילו לגבי כוכב הלכת שלנו והשמש, וזאת למרות שנים של מחקר מעמיק. הבורא, לעומת זאת, "מונה מספר לכוכבים, לכולם שמות יקרא" (תהל' קמ"ז 4). הוא יודע כיצד הם נבראו, איך הם קבועים במסלוליהם ומה יקרה להם בעתיד.

נותר עוד הרבה ללמוד

המחקר המקיף הזה מזכיר לנו עד כמה רחוק האדם מלהצליח לגלות את כל פלאי הבריאה של אלוהים. ככל שאנחנו מרבים לחקור ולנתח את היקום כך אנחנו מוצאים עוד ועוד דברים מופלאים שאותם יש להסביר. הכול נפלא כל כך – מהאטום הבודד ועד ל-DNA, מהיצור הבודד ועד ליצורים שחיים במערכות חברתיות מורכבות. אנחנו רואים את פועל ידו של אלוהים במרכיבים הבודדים כמו גם ב"שלם" כולו, ומשתוממים נוכח החוקים והשיטתיות שמחזיקים את הכול יחדיו. נראה שהפערים בידע שלנו דווקא גדלים ככל שאנחנו מרבים ללמוד. כל תגלית חדשה מובילה לעוד שאלות ותעלומות. נראה שאלוהים תכנן את בריאתו כך שלא רק תפגין את נפלאותיו, אלא גם תזכיר למתבונן בהן שנפלאותיו נשגבות מבינתנו (ישע' נ"ה 9).

"כי אראה שמיך, מעשה אצבעותיך, ירח וכוכבים אשר כוננתה. מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו?" (תהל' ח' 5-4).

בלב הגלקסיות ניתן להבחין בנקודת אור המוכרת בשם "שביל החלב" – זו הגלקסיה שלנו. אי שם בין מיליארדי הכוכבים שבגלקסיה שלנו נמצאת השמש. מסביב לנקודה הצהובה הזעירה מסתובב כדור עשוי מחומר קר, המוכר לנו בשם "כדור הארץ", שאי אפשר להבחין בו בגלל שהוא קטן כל כך. נקודה כחולה חיוורת זו, המרחפת בחלל העצום היא בבת עינו של אלוהים. "…ה' בורא השמים… יוצר הארץ ועושָהּ הוא כוננהּ, לא תוהו בראהּ. לָשֶבֶת יְצָרָהּ" (ישע' מ"ה 18). כלומר, כדור הארץ נברא כדי ליישב אותו. בניגוד לכל פלנטה אחרת שהתגלתה עד כה, לכדור הארץ יש בדיוק את הגודל, המשקל, ההרכב והמרחק מכוכבים אחרים המאפשרים את קיומם של חיים. החלל האין סופי הוא רק הרקע לבריאתו המופלאה והחשובה ביותר של אלוהים. אלוהים מוציא אל הפועל את תוכניתו לשכון לנצח בקרב עמו.

אטומי פחמן – אבני הבניין של החיים

בין הפלאים הגדולים ביותר שאלוהים ברא ישנם כאלה הנסתרים מעין האדם הרגיל ואנחנו מתייחסים אליהם כאל מובנים מאליהם. בין הפלאים האלה ניתן למנות את האטומים. למעשה, כל מה שקיים ביקום מורכב מכתשעים סוגים של אטומים. מהאדמה שעליה אנחנו דורכים ועד למזון שאנחנו אוכלים – כמעט הכול מורכב מאטומים. התכונות של האטומים אינן מקריות והם מסווגים לקטגוריות הגיוניות שאנחנו מסדרים בטבלה המכונה הטבלה המחזורית של היסודות הכימיים. האטומים מורכבים משלושה מרכיבי יסוד – פרוטונים, נויטרונים ואלקטרונים. על ידי חיבורם בסדר שונה אלוהים יצר מיליוני חומרים שונים שלכל אחד מהם מרקם, צורה, ריח ותכונות ייחודיות משלו. האם אתם יכולים לדמיין לעצמכם מצב שבו יהיה די אם תזמינו רק שלושה סוגים של חומרים כדי לבנות מהם את הבית שלכם על כל חלקיו ותכולתו, כולל הגג, החלונות, ספת העור ואפילו החלב שבמקרר? כזוהי הגאונות של הבורא שלנו.

אטומי הפחמן הם חלק מכל יצור חי, וכמו אולר של לדרמן, הפחמן הוא רב תכליתי. הוא יוצר בנקל תרכובות כמעט עם כל היסודות המופיעים בטבלה המחזורית. למעשה, המדענים זיהו למעלה משישה מיליון תרכובות המכילות פחמן. למשל, אם תוסיף פחמן לברזל, תקבל פלדה. הוסף פחמן למימן ולחמצן ותוכל להפיק אלכוהול, סוכר, בנזין ועוד. איזה מהנדס יכול היה לפתח חומר בנייה בעל תכונות כל כך גמישות ומגוונות? אלוהים, מהנדס החיים, הכין מראש את כל התוכניות עוד לפני שהוא הניח את יסודות העולם. "ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה" (משלי י"ג 19).

גרפיט

בכל פעם שאתה כותב בעזרת עיפרון אתה משתמש במבנה רך וחלק של פחמן הידוע בשם גרפיט (פחמן גבישי). כשמתבוננים בגרפיט מבעד למיקרוסקופ הוא נראה כמחרוזות של פחמן המסודרות בלוחות דקים. החיבור החלש שבין הלוחות מאפשר לפחמן "להחליק" אל הדף.

אוויר

הפחמן יוצר תרכובות כמעט עם כל סוגי האטומים. כשהפחמן מתרכב עם חמצן נוצר הגז פחמן דו חמצני. הצמחים משתמשים בגז זה והופכים אותו למזון באמצעות התהליך המופלא של הפוטוסינתזה.

עור

אותו פחמן שנמצא בפחם וביהלומים משמש כאבני הבניין של העור שלנו. כשאנחנו אוכלים מזון צמחי הגוף שלנו הופך את הפחמן מהצומח לחלק מהגוף שלנו. הרב גוניות המרשימה של הפחמן מזכירה לנו את העובדה שאלוהים מספק את כל צרכינו. אטום אחד יכול לשמש שוב ושוב בתרכובות שונות. אם איבר בגוף נפגע, הפחמן זמין ומסייע בשיקומו. כל שעליך לעשות הוא לאכול!

יהלומים

היהלומים מורכבים מפחמן טהור שהאטומים שלו מסודרים במרחב כסדרה של כוורות. מבנה הגבישים הקשוח הופך את היהלומים לחומר הטבעי הקשה ביותר הידוע לאדם.

DNA – שפת החיים

בכל פעם שאנחנו שומעים שפה זרה, איננו יודעים מה נאמר אבל אנחנו יודעים שיש לדברים משמעות כלשהי. המילים מבטאות מחשבות וכוונה של יצור בעל תבונה. בעידן המודרני גילו המדענים שפה מושלמת ומשותפת לכל היצורים החיים. כמו ספרייה מיניאטורית, ה-DNA אוגר בתוכו מידע במולקולות שיכתיבו כל פרט במבנה היצור החי, החל מהצורה של עלי הכותרת של פרח ועד לצבע העיניים של כל אחד מאיתנו.
מבחינות רבות ה-DNA הוא שפה שנוצרה על ידי מישהו חכם במיוחד והיא טבועה בכל תא ותא כחותם שהשאיר הבורא, נותן החיים, ליצירי כפיו.

האותיות של השפה

מולקולות ה-DNA מאחסנות סוגי מידע שונים, בעזרת צירופים שונים של ארבעה מרכיבי יסוד הנקראים נוקלאוטידים, בדומה לקווים ולנקודות מצופן מורס או לקוד הבינארי במחשבים.

ארבעת הנוקלאוטידים המחוברים זוגות-זוגות יוצרים קודים המכתיבים את בנייתם של עשרים כימיקלים הנקראים חומצות אמינו. על ידי סידור שונה של אותן עשרים "אותיות של הא'-ב' הגנטי" אלוהים יצר שפה שאחראית לבנייתם של כל החלבונים שכל יצור חי צריך. בגופם של בני האדם, למשל, ישנם למעלה ממאה אלף חלבונים.

הדבר דומה לדרך שבה אנחנו יכולים לצרף את האותיות שבא'-ב' וליצור את כל המילים שאנחנו זקוקים להן. בעזרת 22 אותיות אנחנו יוצרים מאות אלפי מילים.

פענוח הקוד הגנטי

כשמדובר באחסון של כמות גדולה של מידע, אין שום פיתוח אנושי שמתקרב ליעילות של ה-DNA. גדיל יחיד של הDNA,  מולקולת ענק המורכבת מסליל כפול, אומנם דק מאוד (שערה אנושית עבה ממנו פי אלפים!), אך במקטע זעיר של DNA שגודלו כראש סיכה ניתן לאחסן מידע בכמות שאילו נכתבה בספרים והם היו נערמים זה על גבי זה, גובה הערימה היה כמרחק שבין כדור הארץ לירח, כפול חמש מאות פעמים! למרות שמולקולות ה-DNA מסודרות במפותל כסלילים הדוקים, התאים שלך מסוגלים לשלוף, להעתיק ולתרגם במהירות את המידע המאוחסן ב-DNA. ל-DNA יש אפילו מנגנוני הגהה ובדיקת איות שמוודאים שהעתקת המידע נעשית כראוי. רק באחד מתוך עשרה מיליארד נוקלאוטידים מועתקים תיפול טעות. הלוואי שהיינו מוצאים מעבד תמלילים יעיל שכזה…

דומים אבל שונים

למרבה הפלא, כל שני בני אדם זהים זה לזה ברמה הגנטית בכ-99%. רק אחוז בודד אחראי לכל ההבדלים שאנחנו רואים שקיימים בין אנשים ברחבי העולם. אפילו אם לשני אנשים יש בדיוק את אותו DNA, עדיין כל אחד מהם הוא אדם יחיד ומיוחד שאין זהה לו. לתאומים זהים יש DNA זהה אבל בכל זאת לכל אחד מהם טביעת אצבע שונה. כך מבהיר הבורא שהמקור לייחודיות שלנו אינו נובע רק מהקודים שב-DNA. אנחנו לא רק אוסף של מולקולות. אנחנו אנשים ייחודיים בעלי נשמה שניתנה על ידי יוצר החיים.

שיתוף פעולה

נמלים הן מהחיות הנפוצות ביותר בטבע. על כל אדם שחי עלי אדמות יש כ-16 מיליון נמלים. אחד מסודות ההצלחה של הנמלים הוא היכולת שלהן לשתף פעולה עם יצורים אחרים רבים. נמלים מסוימות שניזונות מעלים נעזרות בפטריות העובש. הן זקוקות לפטריות מכיוון שקשה להן לעכל את העלים כמו שהם. לפיכך הן מביאות עלים לקן שלהן ולועסות אותם כדי שישמשו דשן לפטריות שגדלות על מצע העלים הלעוסים. הפטריות מפיקות חלבונים וסוכרים שמשמשים מזון לנמלים.

שיתוף פעולה כזה נקרא סימביוזה – שיתוף פעולה ששני הצדדים יוצאים נשכרים. למעשה מושבת הנמלים לא תשרוד בלי שיתוף הפעולה הזה.

מה מלמד אותנו הבורא דרך הסימביוזה? שהיצורים שהוא ברא לא נועדו לחיות לבדם! ושיותר מכל דבר אחר אנחנו זקוקים לו- הבורא ומקיים החיים. אנחנו מוצאים תזכורות לקיומו בכל מקום, כולל בנמלים המתהלכות על האדמה בגינה שלנו. איזה לקחים נפלאים אנחנו יכולים ללמוד אם רק נישמע להוראת התנ"ך: "לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם"; "הנמלים עם לא עז, ויכינו בקיץ לחמם" (משלי ו' 6; ל' 25).

המאמר The Wonders of the Whole מתוך www.answersmagazine.com  (july 2008) באדיבות החותם הוצאה לאור