האם האמונה המשיחית העתיקה סיפורים מדתות פגאניות? האם חייו של ישוע דומים לסיפורים על אלילים מדתות שונות?

ישוע והורוס

רבנים מסויימים טוענים כי היבטים בחייו של ישוע דומים לשל הורוס כמו: שניהם נולדו ב25 לדצמבר (איפה דבר כזה מוזכר בברית החדשה?), נולדו מבתולה, בשניהם מוזכר כוכב במזרח, השתחוו בפניהם שלושה מלכים, לשניהם 12 תלמידים, נטבלו בגיל 30, עשו ניסים, שניהם נקראו "שה האלוהים", שניהם נצלבו, נקברו לשלושה ימים וקמו לתחייה.

שבירת מיתוס

האם פרטים אלו נמצאים גם בסיפורו של הורוס? ובכן קודם כל יש מספר תאריכי לידה אשר מיוחסים להורוס, אחד מהם בסביבות החורף ב21 בדצמבר או ה22 בדצמבר, למרות שהתאריך המדויק אינו ברור. אך גם אם כן, אין זה קשור ללידתו של ישוע. בברית החדשה לא נזכר בשום מקום כי ישוע נולד ב25 בדצמבר. לכן השוואה זו לא רלוונטית.

מה בנוגע ללידת בתולין? אין סיפור אחד אשר מציע כי הורוס נולד מבתולה. זו המצאה. כן מסופר כי הורוס עשה ניסים, לעומת זאת, שום נס שלו לא מקביל לניסים של ישוע. אין הליכה על המים, הקמת בני אדם מהמתים, הפיכת מים ליין, וכו. להורוס לא היה כוכב במזרח, לא השתחוו בפניו 3 מלכים, הוא לעולם לא נטבל, הוא לא התחיל את שליחותו בגיל 30, לא היו לו 12 תלמידים, הוא לעולם לא נקרא בפי אף אחד "שה האלוהים", הוא לא נצלב, לא נקבר לשלושה ימים, ואף פעם לא קם לתחייה. אין עדות היסטורית אחת אשר יכולה לתמוך בטענות הללו בנוגע להורוס.

ישוע ואטיס

הטענות בנוגע לאליל אטיס הן: הוא נולד מבתולה, נולד ב25 בדצמבר, נצלב, היה מת לשלושה ימים, קם לתחייה.

שבירת מיתוס

בעוד שעל פי האגדה אטיס התעבר ללא התערבות מינית, שום טקסט עתיק לא טוען כי אמו, ננה, הייתה בתולה. על פי הגרסה הנפוצה, עץ רימון צומח מהדם של אגדיסטיס. ננה עוצרת להרים רימון, ומחזיקה אותו בחיקה, ואז הרימון נעלם, והופך לאטיס בתוך רחמה ללא שום פעילות מינית. אך האם היא הייתה בתולה? שום דבר בטקסט מציע זאת.

בנוגע למועד לידתו, אין שום עדות לכך שאטיס נולד ב25 בדצמבר למרות ששוב, אין כל אזכור בברית החדשה כי ישוע נולד בתאריך זה. לכן השוואה זו לא רלוונטית. בנוגע לצליבה, אטיס מת מתחת לעץ הוא לא היה תלוי עליו. משך מותו, אטיס מת ונשאר מת. תחייה מן המתים, שוב הוא נשאר מת. יש סיפור שאומר כי אגדיסטיס מבקש מזאוס להחיות את אטיס, אבל זאוס מסרב, ולבסוף גרם לכך שרק שאצבעו של אטיס תזוז. סיפור זה מתוארך בשנת 150 אחרי הספירה, הרבה אחרי חייו של ישוע.

ישוע וקרישנה

הטענות בנוגע לקרישנה: נולד מבתולה, כוכב במזרח, עשה ניסים, קם לתחייה.

שבירת המיתוס

רק אחד מן הפרטים הוא נכון, הוא עשה ניסים. אך שוב, שום נס אינו מקביל לניסים של ישוע. הוא לא הקים בני אדם מן המתים, לא הפך מים ליין, לא הלך על המים וכו'. קרישנה לא נולד מבתולה. למעשה, הוא היה הילד השמיני של אמו דבקי. אין שום "כוכב במזרח" בשום מקום בסיפור של קרישנה.

הסיפור הכי "קרוב" לתחייתו של ישוע מן המתים זה הסיפור שבו גופתו המתה של קרישנה הופכת לבול עץ אשר צף סביב החוף המזרחי של הודו. אך גופתו לא חוזרת לחיים לכן אין תקומה מן המתים.

ישוע ודיוניסוס

שניהם נולדו מבתולה, עשו ניסים, הפכו מים ליין, נקראו "מלך המלכים", "הראשון והאחרון", "בן יחיד", שניהם קמו לתחייה.

שבירת מיתוס

הוא עשה ניסים, אך שוב, הם לא מקבילים לניסים של ישוע. יש גרסה שטוענת כי דיוניסוס קם לתחייה, אך הפרטים בסיפור אינם דומים בכלל לקימתו של ישוע. הרעיון כי דיוניסוס נצלב מופיע לכל המוקדם במאה הרביעית אחרי הספירה. דיוניסוס לא נולד מבתולה, לעולם לא הפך מים ליין, אף פעם לא נקרא "מלך המלכים", "הראשון והאחרון", "הבן היחיד" (לאביו זאוס, היו מספר בנים).

ישוע ומיתרה

נולדו מבתולה, דצמבר 25, היו להם 12 תלמידים, עשו ניסים, מתו לשלושה ימים, קמו לתחייה, שניהם נקראו- "האמת"\ "האור".

שבירת מיתוס

חוץ מזה שהוא עשה ניסים (שוב, אשר לא תואמים את הניסים של ישוע- מים ליין, הליכה על המים, הקמת מתים לתחייה) שאר ההשוואות הן שקריות. מיתרה נוצר בתוך הר, לא מאיש, בתולה או לא. אין שום מקור אשר מצביע על כך שהוא נולד ב25 בדצמבר, אותו הדבר תקף לגבי ישוע. בגרסה הפרסית למיתרה היה תלמיד אחד, ורונה.

בגרסה הרומאית, היו לו שני תלמידים. הוא עשה ניסים אך הם לא תואמים לניסים של ישוע. הוא לא היה מת לשלושה ימים ולא קם לתחייה בשום גרסה קיימת. הוא לא נקרא "האמת" או "אור העולם" בשום תיעוד קיים.

 

עשויים גם לעניין אותך: