האנושות בראי כתבי הקודש

כתבי הקודש שינו באופן מדהים את חייהם של אנשים פרטיים ואומות שלמות. חוקי המוסר מתבהרים דרך דפי הכתובים. עשרת הדיברות משמשים כאמות המידה שאין להן אח ורע בחוק האזרחי. שתי המצוות הגדולות של ישוע לאהוב את אלוהים ולאהוב את רעינו מסכמות את עשרת הדיברות.

אהבתנו לאלוהים באה לידי ביטוי מיוחד, ואהבתנו לרעינו מופגנת לא רק בהרגשה או בתחושה אלא באמצעות המעשים שלנו. אם אנחנו אוהבים את רעינו, לא נשקר להם או נגזול מהם את רכושם.

שינוי שכזה שטף ערים ואף אומות שלמות, כשקהילות שלמות אימצו לחיקן את משנת הכתובים. הדברים שמלמדים הכתובים השפיעו אישית על הקוראים ונתנו להם את הכוח להתגבר על התמכרויות, לשקם משפחות, לחוות שלום ושמחה ואפילו לסלוח לאויבים מרים.

מדהים שכתבי הקודש שרדו את כל הניסיונות להפריך אותם. הכתובים הוחרמו, נשרפו והורדו מערגם ולמרות הכול שרדו את כל ההשמצות האלה. הספקנים לעתים קרובות קוראים תיגר על עדות שכזו באמרם שאנשים שונים וחברות רבות אימצו את כתבי הקודש מבלי לראות תוצאות חיוביות. דוגמה רווחת היא קהילות של נוצרים לאורך ההיסטוריה שנהגו בגזענות ולא הפגינו דאגה כלשהי לעניים ולנזקקים. הביקורת הזו בהחלט הוגנת. עם זאת, היא מתעלמת מהעובדה שישוע עצמו חזה שרבים מקרב אלה שיאמרו שהם הולכים בעקבותיו לא יצייתו בנאמנות למשנתו ומצוותיו. אמונה בכתבי הקודש או אפילו קריאה בהם לא יובילו לשינוי חיים.

אנשים חייבים לשים את אמונתם ומבטחם בשלמות בהבטחתו של ישוע לסלוח על חטאיהם ובכוח של רוח הקודש לשנות אותם מבפנים. רק אז רוח הקודש תפעל בלבם, תיתן להם התגלות מתוך כתבי הקודש ואנשים ישנו את לבם ודעתם. קריאה בכתבי הקודש בלי רוח הקודש כמוה כמו צפייה בטלוויזיה בלי חיבור לכבלים או לוויין.

 

נוגעים לנו ורלוונטיים

כתבי הקודש מספקים תובנות נצחיות על טבעם של אלוהים ושל האנושות. מצוות התנ"ך והברית החדשה הן עדיין המדריך הטוב ביותר להתנהגות אנושית. הספקנים ביטלו את המצוות בטענה שהם לא יותר מאשר הדרכה של השכל הישר, אבל ההיסטוריה מעידה על הנטייה שלנו לרשע ולרוע ועל הצורך לווסת אותה.

הכתובים אינם רק נוגעים לנו ורלוונטיים אלא גם אמתיים. הכתובים משמשים כמראה.

הכתובים מראים לך בדיוק איך אתה נראה. הכתובים מספקים תמונה אמתית של האנושות לאורך ההיסטוריה, לטוב ולרע. הסיפורים על הנאמנים מחסידי האלוהים שחטאו מתוארים בדיוק כפי שהתרחשו. אין הסתרה של החלקים המכוערים או שינוי של פרטים במטרה לכסות על הפגמים. כתבי הקודש מספרים את סיפורם של אנשים אמתיים וחיים אמתיים.

חשוב לדעת שהמחברים השונים של הכתובים כתבו בהתאם לסגנונות הספרותיים של ימיהם וענו על שאלות וטענות שהתאימו לימיהם ולקהל שומעיהם. אלוהים הנחה משמים את התהליך הזה כדי להבטיח שהם כותבים את מה שהוא התכוון שיכתבו עבור הקהל והמקום שבו הם היו. אבל הוא הנחה גם את המחברים להבטיח שדבריהם יחברו יחדיו לתמונה גדולה יותר, תמונה שנועדה לכל העמים והאומות בכל הדורות.

ספרי התנ"ך והברית החדשה מתרגמים את האמת של אלוהים לקשת רחבה של הקשרים ומצבים תרבותיים: תרבות נוודים מזרחיים קדומה (שמות), תרבות קוסמופוליטית מערבית (אל הרומים), תרבות יוונית (קורינתים), תרבות שופעת אמונה (שמואל א' וב'), תרבות עוינת לאמונה (אסתר), פוסטמודרניזם (קהלת), תרבות אמנותית (תהילים) ועוד. לפיכך, מאמינים משיחיים מכל תרבות, הקשר והשקפה יכולים להזדהות בצורה מעמיקה עם רבים מספרי הכתובים. כדוגמה ראויה לציון , מאמינים בתרבות המערבית המודרנית מוצאים לעתים קרובות שאילנות היוחסין המתוארים בספר בראשית אינם נוגעים להם.

פעמים רבות הם תוהים למה בכלל אלוהים רצה לכלול אותם בכתבי הקודש. הם מתחברים בצורה הרבה יותר עמוקה עם הזרימה ההגיונית של האיגרת אל הרומים. בניגוד, שליחי בשורה שמתרגמים את כתבי הקודש ללשונות של שבטים נידחים מגלים לעתים קרובות שבני אותם שבטים אינם מוצאים את אותם סיפורים מהימנים עד שרשימות היוחסין מתורגמות עבורם. בשונה מהתרבות המערבית, תרבויות שבטיות מתבוננות לעתים קרובות אל העבר, ולפיכך רשימות יוחסין מעידות מבחינתם על אמינות ומהימנות.

במהלך הפרויקט הזה, ניתנה לי ההזדמנות לשבת עם אחד מחוקרי הכתובים המובילים בימינו, ד"ר דן וואלאס, פרופסור לחקר הברית החדשה בסמינר התיאולוגי בדאלאס. ד"ר וואלאס עומד גם בראש המכון לחקר כתבי הברית החדשה. הוא התעמת בפומבי עם בארט אהרמן שלוש פעמים והוא שובה לב באותה מידה שהוא מבריק.

מהשעות שביליתי אתו יצאתי עם שלושה עקרונות ברורים. ראשית, מה שכתבי הקודש מספרים הוא האמת לאמיתה. כשהכתובים מספרים לנו על אדם או מקום, אפשר לקחת אותם כאמת לאמיתה. שנית, מה שהכתובים מלמדים הוא האמת לאמיתה. הלקחים והמסרים של כתבי הקודש שינו את מהלך ההיסטוריה לטוב, והעקרונות שלהם עודם משמשים כאור המנחה את האנושות בכל דרך אפשרית ובכל תרבות שהיא. שלישית, הדברים שהכתובים נוגעים בהם הם האמת לאמיתה.

על אף שהכתובים אינם ספר מדע, הם אינם סותרים את האמת המדעית. אפילו הפרקים הפותחים את ספר בראשית אינם סותרים את מה שהמדע אישר אודות העולם הגשמי, על אף שסוגיה זאת עומדת במרכז הוויכוח. על אף שפרשנויות צרות מאוד מקרב הספקנים ומקרב המאמינים יכולות להותיר אנשים עם תחושה שקיימים הבדלים בלתי ניתנים לגישור, הרי שתשובות ברורות קיימות בנמצא למי שבוחן את הדברים בראש פתוח ואובייקטיבי.

כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, והטבע של הבריאה לאחר הנפילה בחטא משפיע על כולנו. לפיכך, האמת של כתבי הקודש מדברת ישירות על הנושאים המרכזיים בחייו של כל אדם ואדם. מאמינים משיחיים מכל רקע שהוא יחוו חיים של שפע אם ישעו לעקרונות המרכזיים המצויים בכתבי הקודש. למעשה, ניסיון ומספר מחקרים אקדמאיים מעידים שחייהם של מאמינים משיחיים שחיים את חייהם בהתאם לרוח הכתובים, שופעים בבריאות, שלום ויתרונות אחרים.

(נלקח מתוך הספר "אלוהים לא מת", רייס ברוקס)

אולי גם יעניין אותך: