העברת גנים אופקית מעלה ספקות בנוגע לאבהות משותפת לכל היצורים

במשך השנים האחרונות, ביולוגים המאמינים בתאוריית האבולוציה, השתמשו ברצפי הדנ"א על מנת לבנות עצים אבולוציוניים. אך האם יש מנגנון אחר אשר יכול להסביר את הדמיון ברצפי הדנ"א?

טרנספוזונים (Transposon) הם רצפי DNA שיכולים לנוע מאתר לאתר בתוך הגנום של אותו תא, בתהליך שנקרא טרנספוזיציה. לאחרונה, לעומת זאת, ביולוגים גילו שטרנספוזונים יכולים לנוע מתוך גנום של אורגניזם אחד אל תוך גנום של אורגניזם אחר. הגילוי הזה לא היה חדשות טובות באוזניהם של הביולוגים הבונים את התאוריות שלהם על גב תאוריית האבולוציה. היכולת של הטרנספוזונים לנוע ולקפוץ בצורה כזו יוצרת בלבול, היא מעלה ספקות בנוגע לראיות, לכאורה, של האבולוציה הביולוגית.

אב קדמון משותף

בשנים האחרונות, ביולוגים אבולוציוניים השתמשו רבות בדמיון רצפי הדנ"א כדי לבנות עצים פילוגנטיים. החוקרים מסתמכים על כך שאורגניזמים עם רצפי דנ"א משותפים חולקים אב קדמון משותף. אך ישנו מנגנון אחר אשר יכול להגביר את הדמיון ברצפים הגנטיים והוא העברת גנים אופקית-HGT לדוגמא.

תכנים מומלצים:
1 מתוך 166

העברת גנים אופקית מתייחסת לכל תהליך ביולוגי בו אורגניזם מעביר חומר גנטי לתא אחר שאינו צאצא שלו. תהליך זה מתרחש לעיתים תכופות בבקטריות וארכיאה. ההשלכה של תהליך זה היא שמנקודת מבט אבולוציונית, לחיידקים אשר אינם חולקים אב קדמון משותף יהיו רצפי דנ"א דומים ,למרות שהם אינם קשורים במוצא משותף.

עד לאחרונה, רוב הביולוגים חשבו כי תהליך זה מתרחש בקרב חיידקים בלבד. לעומת זאת, בשנים האחרונות, חוקרים גילו כי תהליך זה מתרחש בצמחים ובעלי חיים, אשר לדעתם הוא מתווך על ידי וירוסים ופתוגנים חד תאיים המועברים ממין למין באמצעות וקטור פתוגני. בגלל ניידות הטרנספוזונים בתוך הגנומים, הם משתתפים בקלות בתהליך של העברת גנים אופקית (HGT).

בדומה עם חיידקים, תהליך העברת גנים אופקית מקשה על יכולתם של ביולוגים אבולוציוניים להשתמש בטרנספוזונים בכדי לבנות יחסים אבולוציוניים אמינים. לדוגמא, חוקרים גילו כי כאשר הם השתמשו בשני סוגים שונים של טרנספוזונים, הנקראים BovB ויסודות ספין, בכדי לבנות עצים אבולוציוניים, התוצאה הייתה אבסורדית. פרות היו קשורות יותר אבולוציונית לנחשים מאשר לפילים ושממיות היו קשורות יותר לסוסים מאשר ללטאות.

אנשים רבים רואים ברצפי דנ"א דומים כעדות מוחצת לאבולוציה ומוצא משותף. אך מחקר חדשני זה מדגים מנגנונים אחרים, כגון העברת גנים אופקית, אשר יכולים ליצור רצפי דנ"א דומים באורגניזמים. לכן, דבר זה מעלה ספקות עמוקות בנוגע למוצא המשותף של כל היצורים.

ככל שהמדע ממשיך לחשוף הבנה של תהליכים אלה, רעיון המוצא המשותף מתחלש אך רעיון התכנון המשותף- מתחזק.