את הסיינטולוגיה המציא או גילה – תחליט אתה – המחבר המצליח של סיפורי המדע בדיוני ז'ול ל' רון האברד. הוא וההולכים בעקבותיו טוענים שהם חשפו את הסודות העמוקים של המחשבה והרוח. הם טוענים שההתגלויות של האברד יכולות לרפא את רוב המחלות והרעות שפוקדות את האנושות, ואילו המבקרים טוענים שהאברד המציא דת חדשה עם אותה חשיבה יצירתית שהניבה את סיפורי המדע הבדיוני. מבקרים אלה מוסיפים שהדת החדשה הזו נוסדה על מנת להעשיר מאוד את מייסדה ואת חוג מכריו הקרובים.

הפרטים על חייו של האברד שנויים במחלוקת חריפה. הסיינטולוגיה מספקת גרסה מרשימה בכל מובן. האברד למד שייקספיר ופילוסופיה יוונית זמן קצר לאחר שלמד לקרוא. עד גיל 6 הוא כבר הפך לבן בריתם של האינדיאנים שחורי הרגל ולמד את רזי השבט ואגדותיהם, כבוד שבני אדם לבנים מעטים בלבד יכולים לטעון לו. הסיינטולוגיה גם גורסת שהוא היה הצעיר ביותר מבין הצופים בארה"ב שהגיעו לדרגה הגבוהה ביותר בתנועה, ושבגיל 19 הוא עשה למעלה מרבע מיליון קילומטרים במסעות לסין, יפן, גואם, הפיליפינים ומדינות אחרות.  הם טוענים שעוד לפני גיל 20 הוא ספג את פילוסופיות המזרח. מבקריו של האברד מפקפקים בעובדות אלה ופרסמו את הראיות הנוגדות שלהם באתרי אינטרנט ובחומרים מודפסים.

הסיינטולוגיה טוענת שהאברד שילב את הרקע הייחודי שלו עם מחקר אישי, שילוב שהניב את "התזה המקורית" (The Original Thesis). חיבור זה הניח את היסודות לספרו "דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש" (Dianetics: The Modern Sceince of Mental Health) שראה אור בשנת 1950. ספר זה נמכר בלמעלה מ-150,000 עותקים באותה שנה בלבד והוא עדיין נמכר. בשנת 1953, ייסד האברד את "כנסיית הסיינטולוגיה" הראשונה בקאמדן, ניו ג'רסי, ובסופו של דבר הקים קהילות רבות ברחבי העולם. בשנת 1967 הוא הציב את עצמו בראש צי קטן של אניות שממנו ניהל את האימפריה שלו בעודו מפליג בים התיכון.

בשלהי ימיו הוא חזר לכתיבת סיפורי מדע בדיוני ופרסם את רבי המכר Battlefield Earth (“הקרב על כדור הארץ") ואת הסדרה הענקית "המשימה – ארץ" (Mission Earth). האברד לימד שעקרונות הדיאנטיקה יכולים לעזור לאדם הפשוט יותר מכל התיאוריות הפסיכולוגיות והתרפיות המסורתיות גם יחד. לא קשה להבין שאיגוד הפסיכולוגיה בארה"ב נזעק. בכל פעם שמישהו התייצב נגד האברד, היו הוא וארגונו תובעים אנשי מקצוע בתחום הבריאות וכל גורם אחר שהטיל ספק בתרפיה שלהם. אנשים מתוך הסיינטולוגיה שהעלו תמיהות נקראו "מדכאים", נענשו וגורשו מקרבה.

 

השקפת העולם של הסיינטולוגיה

הסיינטולוגיה טוענת שמערכת העקרונות שלה איננה מתנגשת עם העקרונות שבברית החדשה. לעומת זאת, מחקר מגלה שהדת הסיינטולוגית יוצאת באמירות קיצוניות על מציאות חיינו שיוצרות תהום שאיננה ניתנת לגישור בין שתי ההשקפות. השקפתו של רון האברד לגבי היקום משפיעה על כל תחום אחר בהשקפתו של מי שמקבל אותה. לסיינטולוגיה יש דעות יוצאות דופן לגבי טבע האנושות, אתיקה, מה שקורה בזמן המוות, כיוון ההיסטוריה ואפילו כיצד אנחנו יכולים לדעת את האמת. אמונות אלה חושפות הבדלים שאינם קיימים רק על פני השטח אלא יורדים עד ללב הקיום שלנו כבני אדם.

הסיינטולוגיה מבטיחה לנו שהיא איננה מגדירה את טבעו של אלוהים או את טבעה של ישות נעלה אחרת וכך נשארת פתוחה לאנשים ממסורות דתיות שונות. לעומת זאת, היא בהחלט מצהירה הצהרות על מוצא היקום שאנחנו חיים בו ועל השתלשלות האירועים עד מצבנו הנוכחי. למעשה, מושגים אלה דומים מאוד לאלה של הגנוסטיקה. נראה שרון האברד, מייסדה של הסיינטולוגיה, היה גם מודע לאמונה קדומה זו וגם הוסיף לה מאפיינים מקוריים כשיצר סיפור חדש על מוצא האנושות.

הגנוסטיקה התחרתה בקהילה המשיחית הקדומה ואבות הקהילה הקדומה כתבו עליה והפריכו אותה. היא משלבת מושגים ממקורות יהודיים, נוצריים ואליליים, ולימדה שהיקום החומרי הוא טעות; למעשה, הוא רע. היא התמקדה ביחידים בעלי הארה שהבינו שהעולם הגשמי איננו אלא טעות ואשליה. יחידים אלה גילו לבני אדם ידע נסתר והדריכו אותם אל האמת, ובסופו של דבר עזרו להם להתעלות ולהיחלץ מהמלכודת של העולם. האברד טען שהוא קיבל הארה מיוחדת ורכש ידע שאיש לפניו לא ידע. הוא כינה את עצמו "מתווך שמימי".

האברד השתמש בראשי התיבות MEST המייצגות את החומר, את האנרגיה, את המרחב ואת הזמן של היקום שלנו. הוא טוען ש-MEST הוא תוצר או השלכה של מספר רב של יצורים רוחניים הנקראים תתאניים, שהשתעממו בקיום הלא גשמי והחליטו ליצור יקום כדי לשחק בו. במהלך תקופה ארוכה של זמן, התתאנים האלה שכחו שהמציאות הזאת – היקום – הוא פרי הדמיון והמעשים שלהם, והתחילו לתפוש אותו כאמתי.

בהתאם להאברד, מציאות "מוסכמת" זו איננה תוצר של אלוהים בורא הקיים מעצמו מחוץ ליקום, כפי שמלמדת ההשקפה היהודית\הנוצרית, אלא הוא אשליה ומכשול שיש להתגבר עליו כדי להתקדם כפרט. הסיינטולוגיה טוענת כמו ההינדואיזם והבודהיזם שהמציאות שאנחנו חיים בה היא חלק מהבעיה שלנו, במקום מתנתו של אלוהים קדוש.

השקפת העולם של הסיינטולוגיההאברד טען שהוא היה בקיא בתורות המזרח כבר מגיל צעיר, כך שאין פלא שהשקפתו על הטבע האנושי כוללת הרבה מאוד השקפות הינדיות ובודהיסטיות. הסיינטולוגיה מלמדת כמו ההינדואיזם וטאנדה שהמרכיב האמתי היחיד של האנושות הוא ישות רוחנית פנימית או ניצוץ רוחני. לפי האברד, החשיבה שלנו איננה אלא בסיס נתונים של תמונות או גורם מכוון לרוח, והגוף שלנו, כמו שאר היקום, הוא דמיוני בלבד ומהווה מכשול לגילוי האמת על הטבע האמתי שלנו.

הסיינטולוגיה מלמדת שהישות הרוחנית הפנימית היא "תתאן" שהוא גם טוב וגם אלוהי. זוהי ישות בעלת יכולת יצירתית אינסופית שמשליכה על היקום או שיוצרת אותו בשיתוף עם כל שאר התתאנים. התתאנים הם יצורים בני אלמוות החיים בגופים גשמיים אשלייתיים, שהתבלבלו עם הזמן ושמאמינים שהגוף שלהם הוא אמיתי.

הסיינטולוגים טוענים שתתאנים שלא הפיקו תועלת מהסיינטולוגיה, לכודים בצורת חשיבה ריאקטיבית ואינם יכולים לפעול באופן נורמלי. במצב הזה, בני האדם דומים יותר למכונות מתוכנתות מאשר לפרטים בעלי רצון חופשי. זאת ועוד, הם צברו חוויות שליליות הנקראות "אנגראמים" במהלך המעבר החוזר ונשנה שלהם אל תוך גופים חדשים במעגל האינסופי של הגלגול מחדש. יש לזהות כל אנגראם באמצעות אודיטור מוסמך של הכנסייה הסיינטולוגית ולסלק אותו, ואז הפרט יוכל להתקדם אל עבר מצב נפשי טוב יותר.
אחרי שהפרט משתחרר באמצעות מנהגי הסיינטולוגיה, לתתאן שבתוכו מובטחים חופש, אינטליגנציה ואפילו העצמה של כוחות רוחניים. אנשים רבים ש"טוהרו" בתהליך האודיטור טוענים ליכולות אלה. החומרים שמפרסמת הכנסייה אינם ערבים לתוצאות התהליך, אבל הם טוענים ש"הטכניקות של תהליך האודיטור מוכיחות את עצמן ב-100% אם מיישמים אותן כראוי".

האברד טוען שהבעיות שהאנושות ניצבת בפניהן הן חינוכיות יותר מאשר מוסריות; העדר חינוך, לא מרד באלוהים קדוש. איננו לוקים מבחינה מוסרית אלא בורים לגבי טבענו האמתי. ה"חולשה" היחידה האמתית שלנו היא האמונה שאנחנו בראש ובראשונה יצורים גשמיים ולא ישויות רוחניות. הסיינטולוגיה מציעה תכנית לשיפור עצמי; כל אחד יכול להגיע למעין קיום אלוהי באמצעות עבודה מאומצת ויישום תגליותיו של האברד. תהליך אודיטור מוצלח יכול להפוך גם אותך לתתאן פעיל ולזכות אותך בצמיד הסיינטולוגי, אות לכך שהגעת ל"עצמאות ושפיות רוחניות מוחלטות".  עיקרון זה סותר ישירות את המסר המשיחי, הקובע שהבעיה שלנו היא מוסרית בלבד, והפתרון היחיד הוא הסליחה שקיבלנו במותו שלהמשיח על הצלב.

 

סיינטולוגיה ודעת

אנשים יצירתיים ותהליכי יצירה גרמו להאברד אושר רב. כמחבר תסריטים וסיפורי מדע בדיוני, הוא הציב את האמן בראש התרבות. הוא כתב ש"תרבות איננה גדולה יותר מחלומותיה, ואת חלומותיה חולמים האמנים".  רצונו המוצהר היה לשפר את התרבות באמצעות שיפור חייהם של רוב ההוגים היצירתיים. כתוצאה מכך בנתה כנסיית הסיינטולוגיה מרכזי סלבריטי בכל רחבי העולם לצורכיהם המיוחדים של האמנים והסלבריטאים. כאן יוכלו הידוענים לעבור בעזרת הכנסייה את תהליך האודיט הנחוץ כדי לטהר את עצמם מהאנגראמים השליליים, בסביבה שמרחיקה את המעריצים ואת צלמי הפפרצי. הכנסייה הסיינטולוגית מפרסמת את האמנים ואת חברי קהילתה הידוענים כגון טום קרוז, קריסטי אליי וג'ון טרבולטה. אלה מפרסמים אותה ועושים לה נפשות.

חלק מהמשיכה של הסיינטולוגיה לאמנים ולסלבריטאים וההישענות שלה עליהם נובעת מהשקפתו של האברד על המציאות ועל טבע הדעת עצמו. הוא האמין שהמציאות היא השלכה של מאות מיליוני תתאנים שבראו אותה מתוך שעמום. לחומר, אנרגיה, מרחב וזמן אין כל מטרה או מציאות עצמאיות; הם תלויים ביצירתיות של התתאנים. האברד טען שהאמת עצמה מנוכרת עד כדי כך שאדם טיפוסי איננו יכול להבחין בין מדע לבין מדע בדיוני. בשלב מסוים הוא השווה את קיום התתאנים לעולם הדמיוני של עליסה בארץ הפלאות. הוא ציין שהתתאנים יכולים "להמציא ארנבים לבנים וזחלים וכובענים", ורמז שהם ירגישו בבית בארץ הפלאות של לואיס קארול.

רק תתאנים פעילים יכולים לראות את המציאות כפי שהיא והאברד טען שיש לו תובנה גדולה יותר מכל אדם אחר. האברד נחשב לתתאן בעל ההארה הגדולה ביותר, ולכן כל דבר שהוא אמר התקבל על ידי קהל מאמיניו ללא כחל ושרק. הוא ניצל את הצייתנות הזו וטיפח אותה כשהכנסייה נתקלה בהתנגדותם של פרטים ושל השלטון, במיוחד כשמישהו מתוך הארגון עצמו החל להטיל דופי בסמכותו. כפי שצוין קודם, מי שלא הסכים עם האברד זכה לתווית "אישיות מדכאת" וסומן כטרף קל שאפשר לנשל אותו מנכסיו באמצעות תביעות משפטיות או אפילו כמטרה לפגיעה גופנית מידיהם של סיינטולוגים אחרים.
המשיחיות מקבלת בשמחה את היכולות האמנותיות של האנושות ומאמינה שהן משקפות את העובדה שנוצרנו בצלם אלוהים, הבורא, היוצר והאמן האולטימטיבי. היא גם מקבלת את תפקידו של ההיגיון בתהליך חקירת טבעה של בריאתו של אלוהים, אבל באיגרת אל העברים כתוב: "האלוהים … דיבר אלינו באחרית הימים האלה בידי הבן… ובידו גם עשה שמים וארץ.״ האמונה שלנו היא בישוע, לא בדבריו של ל' רון האברד או של כנסיית הסיינטולוגיה.

 

סיינטולוגיה והאמונה המשיחית

לאחרונה קיבלתי דואר אלקטרוני ממישהו שניהל דו שיח עם סיינטולוגית שטענה בביטחון שישוע מת על הצלב מכיוון שהעולם לא היה מוכן לקבל את התורה הבודהיסטית שלימד. היא הסבירה שישוע למד בסין והפך לבודהיסט לפני שהחל בפעילותו בארץ ישראל ויהודה, ושההשקפה המסורתית של עקרונותיו של ישוע והסיבה שבשלה הוא מת על הצלב היו דעה בלבד. לבסוף טענה אותה תלמידה של הסיינטולוגיה ושל ל' רון האברד שאדם יכול לקבל סליחה על חטאים רק אם הוא עובר את תהליך האודיט מטעם הסיינטולוגיה והופך לתתאן פעיל.

דעות אחרות של הסיינטולוגים רק מרחיבות את התהום שמפרידה בינה לבין המשיחיות המבוססת על כתבי הקודש. אנשים שזנחו את הסיינטולוגיה טוענים שהיא מלמדת "סיפור רקע" למצבו הנוכחי של האדם, אבל רק מי שהגיע לרמות הגבוהות ביותר בתוך הארגון יש גישה למידע הזה.

סיפורו של האברד הוא בערך כלהלן: לפני 75 מיליון שנה החליט מנהיג מרושע בשם אקסנו להשמיד את האוכלוסייה העודפת בקונפדרציה הגלקטית המורכבת מ-26 כוכבים ו-76 פלנטות. בעזרת פסיכיאטרים הוא הטעה מאות מיליוני בני אדם, גרם להם להיכנע לו והגלה אותם לכדור שנקרא "טיג'יאק" או "כדור הארץ". הקרבנות המשותקים נערמו סביב הרי געש פעילים שהוטמנו בהם פצצות הידרוגן. הפצצות הופעלו והנפשות חסרות הגוף או התתאנים נכבשו ומוחן נשטף עד שהן האמינו בקיומם של האלוהים והשטן.

האברד האשים את אקסנו הרשע בנטיעת ההשקפה הקתולית ודמות הצלוב בדעתם של תתאנים חסר ישע. תהליך זה גם שלל מהתתאנים את חוש הזהות שלהם וגרם לכך שהם דבקו לגופים הגשמיים המעטים שנותרו לאחר הפיצוצים. כתוצאה מכך, תתאנים שאינם מתפקדים ייאחזו במי שלא מצא תועלת בתהליך האודיט הסיינטולוגי וינסו לשלוט במחשבותיו ומעשיו. אחרי שתהליך האודיט של האברד מטהר את ההולכים אחריו, הבלבול והמבוכה נעלמים. לסיפור "ההיסטוריה בהתאם לל' רון האברד" יש פרטים נוספים, אבל מהר מאוד מתברר שהסיינטולוגיה ומייסדה מלמדים בשורה אחרת.

אפשר לקבל ישועה על ידי תהליך האודיט של האברד שמבטיח להעניק לבני האדם "עצמאות ושפיות רוחניות מוחלטות", או לקבל אותה באמצעות האמונה במעשהו של ישוע המשיח על הצלב, אבל לא דרך שניהם. אנחנו יכולים להיות ישויות דמויות אל שיכולות להתגבר על כל ליקוי מוסרי ונפשי בכנסיית הסיינטולוגיה, או שאנחנו יצורים שנבראו טובים בצלם אלוהים, אבל חטאו בגלל מרד באלוהים קדוש. הטענה ששתי הדרכים מתאימות ודומות איננה הגיונית.

עשויים גם לעניין אותך: