האם ישוע הוא נביא כמשה או נביא שקר? (דברים י"ח:י"ד-י"ט)

"נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן׃ טז כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי וְאֶת-הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא-אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת יז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ׃ יח נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ יט וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ" (דברים י"ח 15-19)

בדברים י"ח 18 מופיעה הבטחה שאלוהים נתן למשה. אלוהים הבטיח למשה שהוא יקים נביא "כמוך". למה אלוהים מדבר על נביא כמשה? מה ייחד את משה לעומת נביאים אחרים? מעמדו הייחודי של משה לעומת יתר הנביאים מוסבר בבמדבר י"ב 8-5: 5 וַיֵּרֶד יהוה בְּעַמּוּד עָנָן וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וּמִרְיָם, וַיֵּצְאוּ שְׁניֵהֶם: 6 וַיֹּאמֶר: שִׁמְעוּ־נָא דְבָרָי; אִם־יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם, יהוה בַּמַּרְאָה אֵלָיו אתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר־בּוֹ: 7 לֹא־כֵן עַבְדִּי משֶׁה, בְּכָל־בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא: 8 פֶּה אֶל־פֶּה אֲדַבֶּר־בּוֹ, וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת יהוה יַבִּיט; וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמשֶׁה?

בקטע זה מסופר על פרשת התמרמרותם של אהרון ומרים נגד אחיהם משה, מכיוון שהאישה שהוא לקח לא מצאה חן בעיניהם. אלוהים עצמו מתערב לטובת משה ומכריז כי למשה מעמד מיוחד בעיניו. אפילו לאנשים דגולים כמו אליהו או ישעיהו אלוהים לא התגלה ישירות אלא בחלומות, בחזיונות ובצורות אחרות. משה הוא האדם היחיד שאלוהים התגלה אליו ישירות, פנים אל פנים. על סמך עובדה זו פיתחה היהדות את ההשקפה בדבר שלושת הרבדים של השראת כתבי הקודש.

מוקדם יותר נאמר לנו בתורה שהמשיח יהיה מלך. כעת נאמר שהוא יהיה גם נביא, ולא נביא רגיל, אלא נביא נעלה שידבר עם אלוהים "פֶּה אֶל־פֶּה" "וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת, וּתְמֻנַת יהוה יַבִּיט".
רבים ניסו לערוך רשימות של תכונות משותפות למשה ולישוע, ה"נביא כמשה". ביכולתנו להצביע על ארבע נקודות דמיון ברורות בפועלם של משה ושל ישוע המשיח כדוגמא:

נביא – במדבר י"ב 8-6

כפי שמוסבר לעיל.

גואל – שמות ג' 10

בשמות ג' 10-1 אלוהים רואה את סבלו ועוניו של עמו ישראל ומודיע למשה, מהסנה הבוער, על כוונותיו לגאול אותו מארץ מצריים. משה הוא האיש שאלוהים בחר כדי להוציא את עמו מעבדות לחירות. פי שכבר ראינו בנבואות אחרות, גם המשיח יהיה גואל.

מתווך – שמות כ' 21-18

בהתחלה אלוהים דיבר ישירות אל עם ישראל (שמות י"ט 25-16). קולו של אלוהים היה כל כך מעורר יראה עד שהם לא יכלו לשאת את גדולת המעמד וביקשו ממשה לתווך ביניהם כדי שלא יצטרכו לשמוע ישירות את קולו של אלוהים אלא רק את דבריו בפי משה.

מתפלל בעד העם (שמות ל"ב 35-7)

לא פעם במהלך היציאה ממצריים והנדודים במדבר קרה שעם ישראל ניצל ממשפט אלוהים ושרד אך ורק בזכות משה, שחילה את פני ה' בעדם והתפלל עבורם. זה עולה בבירור במיוחד משמות ל"ב 32-30.
המשיח יהיה דומה למשה בכל אחד מארבעת התחומים האלה: הוא יהיה נביא, גואל, מתווך ומפגיע המשתדל בעד בני האדם לפני ה'.

מהם הקריטריונים שבהם צריך לעמוד נביא שנבואתו אמת על פי חז״ל?

האם ישוע עומד בקריטריונים החז״ליים לשאלת ׳מיהו נביא׳?, הבא נבחן את האנקדוטות השונות תוך הסקה הפרכתית ואינדוקטיבית בו זמנית.

[*הסקה אינדוקטיבית הינה הסקה בה מקרה פרטי מעיד על הכלל כולו, ואילו הסקה הפרכתית גורסת שאם נוכל להפריך את אחד מהתנאים המתקיימים בנביא הרי שהוא נביא שקר.]

1. מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ  חובה על הנביא להיות מעם ישראל. [דברים י״ח 15]
2.
כָּמֹנִיבדומה למשה רבינו ומצביע עליו בנבואותיו.
3.
וְלֹאיִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹאהנביא צריך להוכיח שנבואתו אמת על ידי התגשמות הנבואה במלואה
אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם ה', וְלֹאיִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹאהוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹאדִבְּרוֹ ה';  בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ” [דברים י״ח 20-22]
4. עדותנביא נזקק לעדים וחובה עליו להתנבא אל מול שני עדים או יותר
״עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד״ [דברים י״ז 6]
האם ארבעת התנאים העיקריים התקיימו בישוע בן יוסף לבית דוד?

קריטריון פסוקים מצביעים מראי מקום
חלק מהעם

1. אילנות יוחסין מצד האב ומצד האם
2.
עדות המשייכת״עַל־דְּבַר בְּנוֹ אֲשֶׁר מִזֶּרַע דָּוִד לְפִי הַבָּשָׂר״
3.
הצהרת הכוונות :״גַּם־בְּיִשְׂרָאֵל לֹא־מָצָאתִי אֱמוּנָה רַבָּה כָּזֹאת״
4.
״לְכוּ אֶל־הַצֹּאן הָאֹבְדוֹת אֲשֶׁר לְבֵית־יִשְׂרָאֵל״
5.
״וַיַּעַן אֹתוֹ יֵשׁוּעַ הָרִאשֹׁנָה לְכָל־הַמִּצְוֹת שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוֹה אֱלֹהֵינוּ יְהוֹה אֶחָד״
6.
״וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיֶּחֱזַק בָּרוּחַ וַיְהִי בַמִּדְבָּרוֹת עַד־יוֹם הֵרָאֹתוֹ אֶל־יִשְׂרָאֵל״
7.
״וַיַּעַן נְתַנְאֵל וַיֹּאמֶר אֵלָיו רַבִּי אַתָּה בֶּן־אֱלֹהִים אַתָּה הוּא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל״
8.
״לָכֵן יֵדַע־נָא בֵּית־יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ בָּרוּר כִּי הָאֱלֹהִים שָׂם אֶת־יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר צְלַבְתֶּם לְאָדוֹן וּלְמָשִׁיחַ׃״

1.מתי א׳ , לוקס ג׳
2.
אל הרומיים א׳-3
3.
מתי ח׳-10
4.
מתי י׳-6
5.
מרקוס י״ב-29

6. לוקס א׳-80
7.
יוחנן א׳-50
8.
מעשי השליחים ב׳-36

הצבעה על קשר למשה רבינו

1. ״וְהִנֵּה נִרְאוּ אֲלֵיהֶם משֶׁה וְאֵלִיָּהוּ וְהֵם מִדַּבְּרִים אִתּוֹ״
2.
״כִּי־משֶׁה אָמַר כַּבֵּד אֶת־אָבִיךָ וְאֶת־אִמֶּךָ וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת״
3.
״וַיֵּרָא אֲלֵיהֶם אֵלִיָּהוּ וּמשֶׁה וַיִּהְיוּ מִדַּבְּרִים עִם־יֵשׁוּעַ״
4.
״וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים מִדַבְּרִים אִתּוֹ משֶׁה וְאֵלִיָּהוּ״

1. מתי י״ז-3
2.
מרקוס ז׳-7
3.
מרקוס ט׳-4
4.
לוקס ט׳-30

נבואת אמת עתידית
(
קצרות מועד וארוכות מועד)

1. התנבאות על חורבן בית המקדש
״וַיַּעַן יֵשׁוּעַ וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם הַרְאִיתֶם אֶת־כָּל־אֵלֶּה אָמֵן אֹמֵר אֲנִי לָכֶם לֹא־תִשָׁאֵר פֹּה אֶבֶן עַל־אֶבֶן אֲשֶׁר לֹא תִתְפָּרָק״

2. התנבאות על עזובת הארץ
״הִנֵּה בֵיתְכֶם יֵעָזֵב לָכֶם שָׁמֵם׃  כִּי אֲנִי אֹמֵר לָכֶם מֵעַתָּה לֹא תִרְאוּנִי עַד אֲשֶׁר תֹּאמְרוּ בָּרוּך הַבָּא בְּשֵׁם־יְהוָֹה״

3. מסירת ישוע לרומאים ע״י יהודה איש קריות
״וַיַּסֵּבּוּ וַיֹּאכֵלוּ וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ אָמֵן אֹמֵר אֲנִי לָכֶם אֶחָד מִכֶּם יִמְסְרֵנִי וְהוּא אֹכֵל אִתִּי״

4. התכחשותו של שמעון בר יונה לישוע
״וַיֹּאמֶר אֵלָיו יֵשׁוּעַ אָמֵן אֹמֵר אֲנִי לְךָ כִּי הַיּוֹם בַּלַּיְלָה הַזֶּה בְּטֶרֶם יִקְרָא הַתַּרְנְגוֹל פַּעֲמָיִם אַתָּה תְכַחֶשׁ־בִּי שָׁלשׁ פְּעָמִים״

5.ישוע חוזה את משפטו ומותו
״הִנְנוּ עֹלִים יְרוּשָׁלָיְמָה וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים וְהִרְשִׁיעֻהוּ לָמוּת״

1. מתי כ״ד-2
2.
מתי כ״ג-36
3.
מרקוס י״ד-18
4.
מרקוס י״ד-30
5.
מתי כ׳-18

עדות

1. ישוע מדבר אל התלמידים כאל עדים :
״וְלִפְנֵי מֹשְׁלִים וּמְלָכִים תּוּבְאוּ לְמַעֲנִי לְעֵדוּת לָהֶם וְלַגּוֹיִם״

2. ״אָמֵן אָמֵן אֲנִי אֹמֵר לָךְ כִּי אֵת אֲשֶׁר־יָדַעְנוּ נְדַבֵּר וְאֵת אֲשֶׁר־רָאִינוּ נָעִיד״

3. כשרות העדות של יוחנן״אִם־אָנֹכִי מֵעִיד עָלָי עֵדוּתִי לֹא נֶאֱמָנָה׃  יֵשׁ אַחֵר הַמֵּעִיד עָלָי וְיָדַעְתִּי כִּי נֶאֱמָנָה עֵדוּתוֹ אֲשֶׁר־הוּא מֵעִיד עָלָי׃  אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֶל־יוֹחָנָן וְהוּא הֵעִיד עֵדוּת אֱמֶת״

4.״אֲשֶׁר הֵעִיד דְּבַר הָאֱלֹהִים וְעֵדוּת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ וְאֶת־כֹּל אֲשֶׁר רָאָה״

5.״וַיֹּאמְרוּ מַה־לָּנוּ עוֹד לְבַקֵּשׁ עֵדִים הֲלֹא בְאָזְנֵינוּ שְׁמַעְנוּהָ מִפִּיו״

1.מתי י׳-18
2.
יוחנן ג׳-11
3.
יוחנן ה׳-31
4.
התגלות א׳-1
5.
לוקס כ״ב-71

 

חז"ל

"וְלֹא-יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא- הנביא צריך להוכיח שנבואתו אמת על ידי התגשמות הנבואה במלואה:
“אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם ה', וְלֹא-יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא–הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא-דִבְּרוֹ ה'; בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ
הַנָּבִיא, לֹא תָגוּר מִמֶּנּוּ” (דברים י״ח 20-22)

על בסיס פסוקים אלו, הרמב״ם הציג את הקריטריון הפילוסופי ש-לימים נודע כ-׳עקרון ההפרכה׳ – הוכח שאינך נביא שקר, עקרון בו נוכל לבדוק את אמיתות הנבואות דרך התגשמותן העתידית, כלומר שני קריטריונים לסעיף זה – האחד – חייבת להיות נבואה עתידית, והשני – אמיתות והתקיימות
הנבואה.

“כל נביא שיעמוד לנו ויאמר שה' שלחו, אינו צריך לעשות אות כאחד מאותות משה רבנו או
כאותות אליהו ואלישע, שיש בהם שינוי מנהגו של עולם ; אלא האות שלו שיאמר דברים העתידין
להיות בעולם, וייאמנו דבריו, שנאמר "‘וכי תאמר, בלבבך: איכה נדע את הדבר…’" [דברים יח,כא].
״…לפיכך כשיבוא אדם הראוי לנבואה במלאכות ה', ולא יבוא להוסיף ולא לגרוע, אלא לעבוד את
ה' במצוות התורה–אין אומרין לו קרע לנו הים או החיה מת וכיוצא באלו, ואחר כך נאמין בך.
אלא אומרין לו, אם נביא אתה, אמור לנו דברים העתידין להיות; והוא אומר, ואנו מחכים לו
לראות היבואו דבריו: אם לא יבואו, ואפילו נפל דבר אחד קטן–בידוע שהוא נביא שקר ואם באו
דבריו כולן, יהיה בעינינו נאמן. ובודקין אותו פעמים הרבה. אם נמצאו דבריו נאמנין כולן, הרי זה
נביא אמת, כמו שנאמר בשמואל, "‘ויידע, כל ישראל, מדן, ועד באר שבע: כי נאמן שמואל, לנביא
לה'’" [שמואל א ג,כ].״

סיכום

מסקנה, ישוע הינו נביא אמת העונה על ארבעת הקריטריונים העיקריים בבדיקת ׳מיהו נביא׳.
אם היה נביא אמת הרי שעלינו לקבל את דבריו כ-דברי אלוהים חיים.

 

 

 


עוד נבואות המשיח בתורה

את הנבואות המשיחיות בתורה על ביאתו הראשונה של המשיח אפשר לסכם בשש נקודות עיקריות. נקודות אלה מתייחסות לדמותו או למעשיו, או לשניהם גם יחד.

הזרע

נושא הזרע עלה שלוש פעמים:

המשיח יהיה זרע האישה
המשיח יהיה בן אנוש – לא מלאך, וגם לא אלוהים במובן המלא
של אלוהים.

זרע אברהם
מוצאו של המשיח יהיה מחלק מוגדר של המין האנושי; הוא יהיה יהודי, לא גוי.

זרע יהודה
אף על פי שהיו בעם ישראל שנים עשר שבטים, המשיח נועד לבוא משבט אחד מסוים, והוא שבט יהודה. מתנאי זה משתמע שהמשיח צריך היה לבוא לפני אובדנם של רישומי אילנות היוחסין היהודיים בשנת 70 לספירה.

 

גם אלוהים וגם אדם

חווה אמנם טעתה כשחשבה שקין הוא המשיח, אבל היא הבינה בבירור שהמשיח יהיה אלוהים ואדם גם יחד.

מלך
סמל השבט (שרביט המלוכה) מופיע יותר מפעם אחת ומצביע על כך שהמשיח יהיה מלך.

נביא כמשה
המשיח יהיה נביא, וליתר פירוט הוא יהיה נביא כמשה.

הסרת הקללה
למך אמנם חשב בטעות שבנו נוח הוא המשיח, יחד עם זאת הוא הבין בבירור שהמשיח יבטל בבואו את הקללה שהוטלה על העולם בגלל חטאו של אדם.

רמז ללידת הבתולין
בבראשית ג' 15 מרומז שהמשיח ייוולד מבתולה, אם כי אין זה מוצג בבירור כמו חמשת המאפיינים הנמנים לעיל. המשיח ייחשב לזרע האישה, לא לזרע האיש.

אולי גם יעניין אותך: