אפשר לראות את כבוד ה׳?

וַיְהִי כְּדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל־כָּל־עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל וַיִּפְנוּ אֶל־הַמִּדְבָּר וְהִנֵּה כְּבוֹד יְהוָה נִרְאָה בֶּעָנָן (שמות ט"ז 10).

מעניין כי במקרים רבים בתנ"ך "כבוד ה'" מופיע לצד המילה "נראה", והמקבץ הרב ביותר של הצמד מופיע דווקא בתורה גופא (שמות ט"ז 10; ויקרא ט' 6, 23; במדבר י"ד 10, ט"ז 19, י"ז 7, כ' 6; ישעיהו ס' 2; תהלים ק"ב 17). עם ישראל יכול היה לחזות אפוא בהתגלות נראית לעין של כבוד ה'! מנקודת מבט מקראית-תיאולוגית, אחת מפסגות עלילת התורה באה לידי ביטוי כאשר "כבוד ה'" יורד על הר סיני בפעם הראשונה (שמות כ"ד 16) ואז עובר למשכן (מ' 35). יתרה מכך, "כבוד ה'" הממלא את המשכן בשמות מ 35-34 מזוהה כאלוהים עצמו, הקורא למשה מקודש הקודשים בויקרא א' 1.

באופן מסתורי, כבוד ה' מתגלה כדמות! אמנם רבים טוענים כי גרסת התורה למונותיאיזם נוגדת את האופן בו מציגה הברית החדשה את ישוע כאלוהים המתהלך עמנו על הארץ מבלי לחדול מלהיות אלוהים בשמים. אך למען האמת, התורה היא זו המניחה את היסודות המקנים לנו את היכולת להבין את התגשמות כבוד אלוהים בבשר!

"בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר וְהַדָּבָר הָיָה אֶת-הָאֱלֹהִים וְהוּא הַדָּבָר הָיָה אֱלֹהִים… וְהַדָּבָר לָבַשׁ בָּשָׂר וַיִּשְׁכֹּן בְּתוֹכֵנוּ וְאֶת-כְּבוֹדוֹ רָאִינוּ כִּכְבוֹד בֵּן יָחִיד לְאָבִיו מָלֵא חֶסֶד וֶאֱמֶת" (יוחנן א' 1, 14).

אולי גם יעניין אותך: