גן העדן החדש
"וַיִּקָּהֲלוּ כָּל־עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל שִׁלֹה וַיַּשְׁכִּינוּ שָׁם אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד וְהָאָרֶץ נִכְבְּשָׁה לִפְנֵיהֶם" (יהושע יח 1).
קשה להפריז במשקל התיאולוגי שנושא הפסוק לעיל, אך כל קו העלילה מהרישא של ספר בראשית עד יהושע י"ז סלל את הדרך ליהושע יח 1. ההשראה העיקרית לפסוק זה מגיעה מתיאור הבריאה (בראשית א 1-ב 3) ומסיפור גן העדן (בראשית ב 4-ג 24).
המילה "נִכְבְּשָׁה", ביהושע יח 1, נבחרה באופן מכוון ואסטרטגי. זו אותה מילה המופיעה במנדט שמעניק אלוהים לאדם על הבריאה: "וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת־הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ…" (בראשית א 28). הצלחתו הצבאית יוצאת הדופן של יהושע, הביאה להתגשמות קצרת מועד וחלקית של מנדט הבריאה; האדמה נכבשה לפי שעה.
עתה הבה נבחן מילה טעונה נוספת מיהושע יח 1. הפועל "וַיַּשְׁכִּינוּ" נגזר מהשורש העברי שכ"נ. זהו אותו שורש ממנו נגזרת המילה "שכינה", המתייחס לנוכחות האל בקרב עמו עלי אדמות. הבניין הספציפי של פועל זה (הפעיל), ביהושע יח 1, מופיע לעתים רחוקות בתנ"ך. לכן אין מדובר בצירוף מקרים שהפעם הנוספת והיחידה שהפועל שכ"נ מופיע באותו בניין, נמצאת בבראשית ג 24. מיד לאחר שאדם חטא, אלוהים גירשו ממקדשו דמוי הגן וחסם את הכניסה המזרחית אליו בכך שהשכין ("וַיַּשְׁכֵּן") "אֶת־הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת־דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים". אך כעת, לאחר שיהושע כבש את הארץ, מוקם דגם של גן העדן (המשכן), כך שאלוהים יוכל שוב "להתהלך" בקב עמו (בראשית ג ח; ויקרא כו 12; דברים כג 15; ראו גם יהושע יח 4, 8) ולשכון עמם (שמות כה 8).
על הפסוק היחיד הזה נשען אפוא כל כובד משקלה של האסכטולוגיה המקראית. הפסוק מיהושע יח 1 נותן הצצה למושא כיסופיהם של נביאי התנ"ך, וכאן למעשה מגיע לסיומו הסיפור של הקאנון המקראי. בפרקים האחרונים של ספר התגלות, יהושע של הברית החדשה שב לכבוש את הארץ (פרק יט 15), ירושלים של מעלה (גן העדן המחודש) תרד מהשמים (פרק כא 2), וכך יתגשם "מִשְׁכַּן הָאֱלֹהִים עִם בְּנֵי אָדָם וְיִשְׁכֹּן עִמָּהֶם; הֵמָּה יִהְיוּ לוֹ לְעַם וְהוּא הָאֱלֹהִים יִהְיֶה עִמָּהֶם" (פרק כא 3).
גן העדן אינו נחלת העבר בלבד; זהו גם האופק לעתיד. אלוהים משתוקק שנתהלך עימו בעדן החדשה. אל לנו אם-כן לנהוג כאדם, שהיה מוכן להחליף הכל עבור חתיכת פרי (בראשית ג 6); או כמו עכן, שהחליף את ברכתו במעט כסף וזהב (יהושע ז 21). אנא אלוהים, עזור לנו להפוך את הסיפוק מה"שכינה" שלך בעדן החדשה לאוצר הנכסף ביותר שלנו.
"הָרוּחַ וְהַכַּלָּה אוֹמְרוֹת: בּוֹא!, וְהַשּׁוֹמֵעַ יֹאמַר נָא בּוֹא!; הַצָּמֵא יָבוֹא נָא, וְהֶחָפֵץ יִקַּח נָא מַיִם חַיִּים חִנָּם" (התגלות כב 17). "תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת־פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח" (תהלים טז 11).