איפה כתוב שהמשיח יקרא נצרי?

מתי ב:23, מצטט פסוק מאיזשהו נביא האומר "נצרי יקרא לו", לא מצאתי באף מקום ציטוט כזה בכל התנ"ך?!

מתי ב:23:

"הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל-פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ"…"מדוע לא אמר מתי איזה נביא אמר זאת…האם יש פסוק כזה בנביאים?…התשובה היא שאין פסוק בכל התנ"ך, ואין נביא כזה בעם ישראל לדורותיו."

 

 

התשובה:

אין פה סתירה, מתי לא מצטט, מתי גם לא טוען כי הוא מצטט שהרי אין שימוש ב"מרכאות". כשמתי כן בוחר לצטט מתוך ספר ספציפי מסויים בתנ"ך, הוא גם מציין זאת. לדוגמא:

זֶה אֵרַע לְמַעַן יִתְקַיֵּם מַה שֶּׁדִּבֵּר אֲדֹנָי בְּפִי הַנָּבִיא…" או, "לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא…" או, "לְמַעַן יִתְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּפִי הַנָּבִיא…"

כפי שבוודאי שמתם לב, מתי אומר "עַל-פִּי הַנְּבִיאִים", ברבים, ולא בפי "הנביא" ביחיד. זאת מאחר שמתי לא מצטט פסוק אלא מדבר על מוטיב מרכזי, שרץ בפי הנביאים. במקרה הזה, כשמתי אומר "למען יתקים הנאמר על פי הנביאים כי נצרי יקרא לו" הוא מסתמך על כמה קטעים שונים בתנ"ך:

ישעיהו י"א:א: "וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי *וְנֵצֶר* מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה"

ירמיהו ל"ב:ה: "כִּי יֶשׁ-יוֹם קָרְאוּ *נֹצְרִים* בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ"

ישעיהו מ"ט:ו: "וַיֹּאמֶר נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד לְהָקִים אֶת-שִׁבְטֵי יַעֲקֹב *וּנְצוּרֵי* יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד-קְצֵה הָאָרֶץ"

ואם נרצה לרדת לעומק יותר, אז המילה "נצר" פירושה בתנ"ך "שורש" או "צמח", גם התלמוד מכנה את המשיח באותו האופן, הכינויים האלה הם חלק מאותו מוטיב מרכזי שמדבר עליו מתי, לדוגמא;

זכריה ג':ח: "שְׁמַע-נָא יְהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אַתָּה וְרֵעֶיךָ הַיֹּשְׁבִים לְפָנֶיךָ כִּי-אַנְשֵׁי מוֹפֵת הֵמָּה כִּי-הִנְנִי מֵבִיא אֶת-*עַבְדִּי צֶמַח*"

ירמיהו ל"ג:ט"ו: "בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא אַצְמִיחַ לְדָוִד *צֶמַח צְדָקָה* וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ".

לסיכומו של עניין, מתי לא ממציא פסוקים בתנ"ך, אלא מדבר על מוטיב מרכזי שהיה שגור בפיהם של הנביאים.

אולי גם יעניין אותך: