"ה'הוכחות' שלכם מהתנ"ך חסרות משמעות לחלוטין, זה הפירוש שלכם, לא של הרבנים"

מי אומר שהיהדות של היום תואמת את התנ"ך? מי אומר ש"הנצרות" המקורית והאמיתית (או היהדות המשיחית) אינה עבור היהודים? מי אומר שהפרשנות שלכם היא הנכונה? אם ישוע הוא אכן ההמשך של משה והנביאים, זאת אומרת המשיח עליו נבאו נביאי התנ"ך, אזי הדרך שמאמתת זאת היא הדרך הנכונה עבור אלה שמאמינים בתנ"ך.

כמובן שצריך להבדיל בין המשיחיות האמיתית הנ"ל, לבין מה שמכנים כיום נצרות – אותה דת שהתפתחה במשך השנים ואשר ברובה אינה תואמת את התנ"ך או את המשיחיות האמיתית המקורית. אכן יש משיחיות אמיתית שהיא תואמת את התנ"ך והיהדות התנכית. זו לא דת שנוצרה על ידי בני אדם אלא האמונה הנכונה בעיני אלוהים –  עבורך ועבור כל יהודי ללא יוצא מן הכלל. כבר דברנו על כמה מהנקודות הללו במאמרים אחרים, אך אציין כמה נקודות נוספות שתהיינה לעזר. כיהודים המאמינים בישוע, אנו משוכנעים שמנהיגי האומה שלנו עשו טעות חמורה כאשר דחו את ישוע המשיח. לכן הנקודה החשובה באמת היא לא שנצרות אינה יהדות, אלא מהי הדרך הנכונה על פי התנ"ך?

בנוסף לכך, הדעה שנצרות לא יכולה להיות יהדות עלולה להטעות, כי מתקבל הרושם שמדובר בשתי דתות נפרדות לחלוטין, בעוד שלמעשה מדובר בשתי אמונות שיש להן הרבה מהמשותף. למשל, יהודים ונוצרים מאמינים בסמכות של התנ"ך, מאמינים באותו האלוהים, מאמינים בבואו של המשיח, מאמינים בעולם הבא עם משפט אלהים. מלומדים רבים כיום, יהודים ונוצרים, מציינים ששורשיה של הנצרות כפי שהיא מופיעה בכתבי הברית החדשה הייתה מאוד יהודית, או, על פי דעתם של מלומדים אחרים, היא הייתה עוד אחת מתנועות היהדות של המאה הראשונה לספירה. מסיבה זו, כאשר דנים בטענה שנצרות אינה יהדות, מעדיפים היהודים המאמינים בישוע להחליף את המילה נצרות במילה יהדות משיחית, ויהדות מסורתית במקום יהדות – כך שמדובר למעשה בשתי תנועות של האמונה היהודית, וניתן להתמקד בנקודות המפתח של המחלוקת, שהן: האם היהודים המאמינים בישוע המשיח צודקים, או היהודים שמאמינים ביהדות הרבנית המסורתית צודקים.

יש לציין שאין זאת אומרת שהכול ביהדות הרבנית שלילי – יש הרבה דברים חיוביים ביהדות המסורתית. באותה מידה לא הכול בנצרות חיובי ונכון, יש דברים רבים שליליים בדת הנצרות שבני אדם המציאו וצרפו לדת. הסיבה לחיובי ביהדות הרבנית היא שהבסיס של הרבה מהמסורות שלה הוא בתנ"ך, או לפחות ברוח התנ"ך.

במסורות רבות יש הרבה חוכמה, יופי, וערכים מוסריים; הרי לעם שלנו יש מעלות מיוחדות ומתנות-אל. מצד שני, לאחר שהנצרות התפצלה ונפרדה משורשי היהדות התנכית ומתורתה ורוחה היהודיות של הברית החדשה, היא סטתה מהרוחניות הטהורה של האמונה המשיחית. למעשה, כותבי הברית החדשה אישרו בתוקף שהעם היהודי נבחר מבין כל עמי העולם ובכך הוא העם המיוחד של אלוהים ושהמתנות של אלוהים אינן ניתנות לביטול, ולימדו שבסופו של דבר אלוהים יושיע את העם ככלל; אולם מאות שנים לאחר מכן, לימדו אנשי דת "נוצרים", לא יהודים, כי העם היהודי כבר אינו הנבחר מבין כל העמים ועכשיו הוא כבר לא העם המיוחד של אלוהים.

לכן לא יהיה נכון או יעיל להשתמש בדיון הנ"ל במילה נצרות, אלא יהיה נכון יותר להשתמש במושג יהדות משיחית, כי (1) לא כל מה שמכונה "נצרות" הוא אכן נוצרי אמיתי; (2) הנצרות האמיתית היא מאוד יהודית; (3) היהדות עצמה היא היום תערובת של, קצת תנ"ך, הרבה שורשים של תורות אחרות ופרושים שאינם מהתורה הכתובה, ושורשים מהעולם הגשמי. השאלה החשובה היא, מה היא האמונה הנכונה והאמיתית מבחינתו של אלוהים?

כולנו יודעים שבמשך כאלפיים השנים האחרונות דחתה היהדות הרבנית את ישוע והברית החדשה. אך האם הם עשו את הדבר הנכון? מי אומר שפרשנותם של הרבנים לתנ"ך נכונה? עלינו לבדוק בכנות את הכתוב בתנ"ך בעצמנו ולראות מה בדיוק אומר אלוהים בדברו. אתם בוודאי אומרים: "מי אנו בכלל שנחלוק על דעתם, הידע שלהם, לימודיהם ואמונתם של רבנינו?" נדון ביתר פירוט בשאלה הזאת במאמרים אחרים באתר, בינתיים הרשו לי להדגיש נקודה אחת פשוטה.

ידוע שתקופת אמצע ימי הביניים הייתה עדין חשוך בתולדות האנושות; תקופה של התדרדרות ודיכוי הידע, היצירתיות וההשכלה. באותה תקופה הכנסייה הקתולית ששלטה באירופה אסרה על תרגום כתבי הקודש (תנ"ך וכתבי הברית החדשה) לשפות של המדינות השונות, ולהפצתם. מנהיגי הכנסייה טענו שכתבי הקודש אינם עבור ההמונים, ושרק הם, כוהני הדת, מסוגלים להבינם וללמדם. אלה שנלחמו נגד הדעות הללו – אנשים כמו וויליאם תיינדל וג'ון ווייכליף, שתרגמו את כתבי הקודש לשפות השונות של העמים, נרדפו על ידי הכנסייה הקתולית כאילו היו פושעים, כלאו ואף הרגו אותם. אם אתם חושבים כי נעשה להם עוול איום ונורא, ושכתבי הקודש הם דבר ה' השייכים לכל אחד, במיוחד לעם היהודי. אני מסכים איתכם בכל לבי.

ולכן יש גם לכם זכות לקרוא את התנ"ך בעצמכם, ללא פירושם של הרבנים. מדוע שתהיו תלויים בדעתם ובפירושם של אחרים? אלוהים מסוגל להדריך אתכם אל האמת שלו אם תדרשוהו בכל לבבכם, בכנות ועם ראש פתוח. למעשה, זו הדרך היחידה שתוכלו לדעת שאתם בכיוון הנכון. לאחר שעשיתם זאת, אם תגיעו למסקנה שהיהדות המסורתית-רבנית תואמת את אמונת התנ"ך, שהיא האמונה האמיתית והיחידה עבור עם ישראל, עליכם כיהודים ללכת בדרך זו.

אך אם תגלו כי היהדות המסורתית-רבנית של היום סטתה משורשי התנ"ך, הוסיפה וגרעה ממנו כהנה וכהנה ועשתה טעות חמורה בכך שבמשך ההיסטוריה דחתה את ישוע כמשיח היהודי, אזי עליכם לדחות את טענת הרבנים ולא לקבל את המסורות המוטעות שלהם, שהפכו לחלק מהיהדות המקובלת היום; עליכם לשוב לדבר ה' והאלוהים של דברו ולמשיח שנשלח על ידי אלוהים, אותו משיח אשר עליו נבאו הנביאים מקדם.

 

אולי גם יעניין אותך: