"לֹא תֹסִפוּ וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ"

יד לאחים שבים ומוכיחים כי הם פספסו לגמרי את המסר של הברית החדשה; בפוסט שהעלו לאחרונה הם כותבים:

"היהודים המשיחיים טוענים שאין כל צורך לקיים את המצוות מכיוון שקיבלנו ברית חדשה שמשלימה ומחליפה את הברית הישנה, ובמילא כל המצוות בטלות. אם כך מדוע כתוב "לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ לִשְׁמֹר אֶת מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם." (דברים ג', ב'). הרי הכוונה ב"לא תגרעו" – היא שלא תחסירו מהמצוות שהבורא מצווה ואין כל לגיטימציה להפסיק את קיום המצוות! הבורא מצווה לקיים בתנ"ך, והאדם מציע להפסיק בברית החדשה, למי נקשיב?"

כעת נפרק את טענתם לגורמים ונטפל בהם אחד לאחד:

1- יד לאחים: "היהודים המשיחיים טוענים שאין כל צורך לקיים את המצוות מכיוון שקיבלנו ברית חדשה שמשלימה ומחליפה את הברית הישנה, ובמילא כל המצוות בטלות".

תגובה: למען האמת, כתבי הברית החדשה אינם טוענים כי אין צורך לקיים את המצוות ואינם טוענים כי המצוות בטלות. ירמיהו (פרק ל"א 31-33) ניבא כי הואיל ועברנו על מצוות התורה ובכך הפרנו את ברית סיני, יכרות עמנו ה' ברית החדשה שתהיה שונה בתכלית מברית סיני. כשם שברית סיני טמנה בחובה מצוות, כך גם הברית החדשה ולכן כעת, אנו כפופים למצוות הברית החדשה ולתורת המשיח.[1]

2- יד לאחים:  "אם כך מדוע כתוב "לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא תִגְרְעוּ מִמֶּנּוּ לִשְׁמֹר אֶת מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם." (דברים ג', ב'). הרי הכוונה ב"לא תגרעו" – היא שלא תחסירו מהמצוות שהבורא מצווה ואין כל לגיטימציה להפסיק את קיום המצוות!"

תגובה: פעמיים בתורת משה מצוי האיסור להוסיף על מצוות ברית סיני או לגרוע מהן (דברים ד' 2; י"ג 1).[2] הכוונה ברורה: בשום פנים ואופן אין להוסיף או לגרוע מהמצוות הכלולות בברית סיני. כאמור, התנ"ך וכתבי הברית החדשה מלמדים כי כיוון שהפרנו את מצוות הברית, הקב"ה כרת עמנו ברית חדשה הכוללת מצוות חדשות. לכן, אין מדובר בגרעון או בתוספת, כי-אם במקבץ מצוות חדש לגמרי. במילים אחרות, מצוות הברית החדשה אינן תוספת למצוות ברית סיני אלא סט חדש ושונה במהותו ובתכליתו. הפרת ברית סיני אמורה היתה להביא עלינו קללה ומוות (ראו: ויקרא כ"ו 27-41; דברים כ"ז 15-26, כ"ח 15-68); תודה לאל, קיבלנו סליחת חטאים – הזדמנות נוספת על ידי הברית החדשה אשר נכרתה בדמו של המשיח ישוע. כשם שברית משה כללה מצוות, כך גם הברית החדשה.

3- יד לאחים: "הבורא מצווה לקיים בתנ"ך, והאדם מציע להפסיק בברית החדשה, למי נקשיב?".

תגובה: יד לאחים באים אלינו בטענות כי גרענו והוספנו למצוות התורה. מוזר.. הרי חברי יד לאחים טוענים כי הם מצויים תחת מרותה וסמכותה של ברית סיני ומצוותיה ולמרות זאת, דווקא הם אלו אשר החליפו את מצוות התורה באלפי הלכות התושב"ע. פתחו ספר "קיצור שולחן ערוך" ובדקו מי באמת החליף את מצוות תורת משה במצוות אחרות.

לסיכום, בניגוד לדברי יד לאחים, אין כל בסיס לטענה לפיה היהודים המשיחיים מלמדים כי אין צורך בקיום המצוות; הברית החדשה איננה גורעת או מוסיפה למצוות ברית סיני, אלא מהווה פתיחת דף חדש (ביוזמתו של האל) ביחסים שבין הקב"ה לעמו; במקום לבוא אלינו בטענות על כך שגרענו והוספנו ממצוות התורה, טוב היה לו יד לאחים היו מפנים את הביקורת הזו לעצמם. במובן הזה, טיעונם של יד לאחים לא רק שאיננו עומד בקנה אחד עם המציאות, הוא אף קולע לביטוי החז"לי: כל הפוסל, במומו פוסל.[3]

 

[1] חז"ל בעצמם קבעו כי "הקדוש ברוך הוא יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן על ידי המשיח" (ילקוט שמעוני, פרק כ"ו; ומדרש אליהו זוטא, פרק כ').

[2] בטעות כתבו חברי יד לאחים פרק ג', אך מדובר בפרק ד' 2.

[3] בבלי, קידושין ע' ע"א.

אולי גם יעניין אותך: