מהם הקריטריונים של המשיח?

אני אשאל אתכם את שאלת רי"הל בספר הכוזרי. הנצרות, בנויה על זה שאלוקים עזב את היהודים ועבר לנצרות. זאת אומרת בא הנביא שהוא בעצם גם אלוקים וניבא שצריך לעזוב את היהדות. לפי זה הנבואה הזאת קשורה לנבואה של היהדות וצריכה לעמוד בקריטריונים אותם מציבה היהדות לנבואה. ומשום שישו ותלמידו לא עומדים בקריטריונים והם אומרים לבטל מצוות כל הדעה שלהם מבוטלת, כי היא מנותקת מן הברית הישנה באופן שברור שמדובר בדבר שאיננו אלוקי בעליל.

לצערי, כל מה שכתבת מבוסס על דעות קדומות.
ראשית, זה לא עקרוני מה הם ה"קריטריונים של היהדות למשיח" (עם כל הכבוד לרבנים…), אלא, אך ורק מה הם הקריטריונים של התנ"ך למשיח (נבואות התנ"ך). למשל, שהמשיח יבוא וימות מוות אלים לפני חורבן בית המקדש השני (דניאל פרק ט'), או שהמשיח יידחה על ידי עם ישראל וימות (ישעיהו נ"ג).

שנית, הנצרות לא בנוייה על כך שאלוהים עזב את עם ישראל, הרעיון שאלוהים עזב את עם ישראל שייך לזרם הקתולי בנצרות, הוא שקידם את הרעיון הזה. אבל הברית החדשה מלמדת את ההפך.

רבנים רבים טוענים כי אסור ליהודי לקרוא או אפילו להתקרב לספר הברית החדשה. אבל זה לא מפריע לרבים מהם, שבחיים שלהם לא קראו או אפילו נגעו בספר הברית החדשה, לטעון טענות שונות בגנות הספר; על כך שמדובר בספר אנטישמי המטיף על כך שאלוהים זרק את עם ישראל לפח. ראו לדוגמא את דבריו של הרב פנחס בדוש, שהשיב לשאלה באתר מאקו "האם ישוע ייסד את הנצרות?", הוא ענה:
"הוא נחשב כמייסד, והפיץ את הרעיונות שלו הלאה. שאלוהים מאס בעם הנבחר, ועכשיו החליט לקחת לו עם חדש. הוא קרא לזה 'הברית החדשה'. הנוצרים מודים בברית הישנה, רק אומרים שבשלב מסוים היה איזה סוויץ'. זה מנוגד כמובן לתורה עצמה, שבה נאמר בפירוש שהקב"ה לא יעזוב את עם ישראל."
לנושא האם הברית החדשה אנטישמית הקדשנו סרטון אחר. אבל בואו ונראה מה מלמדת הברית החדשה בנוגע לעם ישראל. האם כפי שטוען הרב פנחס, הברית החדשה טוענת שאלוהים מאס בעם ישראל, זרק את עם ישראל לפח ולקח לו עם אחר במקום? או שמדובר בדעה קדומה וחוסר ידיעה?

"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה, לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם…"
חשבתם שזה מהברית החדשה? לא. הדובר הוא הנביא ירמיהו בתנ"ך, בפרק ל"א. שמנבא שאלוהים יכרות ברית חדשה, במקומה של הברית שנכרתה ביציאת מצריים.
ומה יש לברית החדשה לומר? להלן דבריו של שאול השליח בפרק י"א שבאגרתו אל הרומים שבברית החדשה, שם שאול פונה אל הגויים; "אֲלֵיכֶם הַגּוֹיִים אֲנִי מְדַבֵּר", ואומר להם: "אִם נִכְרְתוּ כַּמָּה עֲנָפִים מֵעֵץ הַזַּיִת, וְאַתָּה, זֵית-בָּר, הֻרְכַּבְתָּ בִּמְקוֹמָם וְשֻׁתַּפְתָּ בְּשֹׁרֶשׁ הָעֵץ וּבִלְשַׁדּוֹ, אֲזַי אַל תִּתְנַשֵּׂא עַל הָעֲנָפִים. אִם תִּתְנַשֵּׂא, דַּע לְךָ שֶׁלֹּא אַתָּה נוֹשֵׂא אֶת הַשֹּׁרֶשׁ, אֶלָּא הַשֹּׁרֶשׁ נוֹשֵׂא אוֹתְךָ." שאול השליח מזהיר את הגויים, הענפים שהורכבו, שלא יתנשאו על עם ישראל, שהוא השורש. זאת לאחר שכמה משפטים קודם לכם, בפרק ט' הוא אומר לאותם גויים "הַאִם נָטַשׁ אֱלֹהִים אֶת עַמּוֹ? בְּשׁוּם פָּנִים לֹא…אֱלֹהִים לֹא נָטַשׁ אֶת עַמּוֹ, הָעָם שֶׁהוּא יָדַע מִקֶּדֶם".

אפילו גמליאל, שהיה רב גדול בסנהדרין, זיהה שישוע ותלמידיו הם חלק מעם ישראל ועל אף שכנראה לא קיבל את משיחיותו של ישוע בעצמו, הזהיר את המתנגדים לישוע ולתלמידיו:
"אֶחָד מִן הַפְּרוּשִׁים בַּסַּנְהֶדְרִין, גַּמְלִיאֵל שְׁמוֹ, מוֹרֵה-תּוֹרָה מְכֻבָּד בְּעֵינֵי כָּל הָעָם, קָם וְצִוָּה לְהוֹצִיא אֶת הַשְּׁלִיחִים הַחוּצָה לִזְמַן-מָה. אָמַר לָהֶם: "אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, הִזָּהֲרוּ לָכֶם בְּמַה שֶּׁאַתֶּם מִתְכַּוְּנִים לַעֲשׂוֹת לָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה…חִדְלוּ מִן הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה וְהַנִּיחוּ לָהֶם, כִּי הָעֵצָה אוֹ הַפְּעֻלָּה הַזֹּאת תּוּפַר — אִם מֵאֵת בְּנֵי אָדָם הִיא.  אֲבָל אִם מֵאֵת אֱלֹהִים הִיא, לֹא תּוּכְלוּ לְהָפֵר אוֹתָהּ פֶּן תִּמָּצְאוּ נִלְחָמִים בֵּאלֹהִים!" (מעשי השליחים פרק ה') ואכן, כפי שחזה גמליאל, אף אחד לא הצליח להפר את הפעולה של אלוהים שעד היום מופצת בכל העולם.

במקום להסית כנגד הברית החדשה, אם הרבנים לא היו מפחדים ממה שמתחבא בתוך ספר זה, והיו מעיזים לקרוא את הברית החדשה. הם היו מבינים שמדובר בספר יהודי לחלוטין וכי המסר של הברית החדשה שונה מהמסר, שלצערנו הרב, זרמים נוצרים מסויימים משדרים ליהודים כיום. מדובר במסר של אהבה, ,חסד וחמלה, ליהודי בראשונה, וגם לגויים. אנחנו רוצים לאתגר אתכם לחשוב בעצמכם ומזמינים אתכם לקרוא את הברית החדשה ולהחליט בעצמכם, אבל הזהרו! זה עלול לשנות את חייכם כפי שקרה לרב ליכטנשטיין, רב ראשי בהונגריה במאה הקודמת, שאמר: "בעבר סברתי שהברית החדשה הינו ספר טמא, מקור לגאווה, אנוכיות, שנאה, אנטישמיות ואלימות, אך כאשר פתחתי את הספר, הרגשתי כיצד הוא שובה את ליבי בצורה משונה ונפלאה. לפתע, תפארת ואור חדרו לנשמתי. חיפשתי קוצים אך מצאתי ורדים, פנינים במקום אבנים, במקום שנאה מצאתי אהבה. במקום נקמה מצאתי סליחה. במקום עבדות מצאתי חירות."

נמליץ לך להבא לעבור על הסרטונים והמאמרים שבאתר messiah.co.il לפני שאתה תוקף 🙂

אולי גם יעניין אותך: