ראש השנה

ידידינו ביד לאחים מוסיפים להתחכם והפעם הם מבקשים לתקוף את היהודים המשיחיים בנושא מועד ראש השנה ואופן ציון החג. הם כותבים: "לפי התורה שבכתב, חודש ניסן הוא החודש הראשון בלוח השנה העברי… "ומכיוון שהיהודים המשיחיים אינם מקבלים את התורה שבעל פה שמלמדת אותנו שראש חודש ניסן הוא רק ראש חודש לחודשי השנה הם בבעיה… "בכל הקהילות של היהודים המשיחיים חוגגים את ראש-השנה ביום א' ו-ב' בחודש תשרי? הרי זו מסורת שמגיעה מהתורה שבעל פה, בעוד לפי התורה שבכתב ראש חודש ניסן (שיחול בשבת) הוא ראש השנה האמיתי".1

תודה לאל, חוץ מהרפש ומהאילוח שנבזקו בהתקפה הזו, יש משהו אחד נכון בדברי המקטרגים: לפי התורה הקדושה, חודש ניסן לבדו מהווה את החודש הראשון בשנה העברית (שמות י"ב 1; ויקרא כ"ג 4). זו עובדה! לצערנו, לבד מדבר זה, כל יתר ההתקפה איננה אלא עורבא-פרח! להלן מצעד השקרים:

שקר 1: הם כותבים: "חוגגים את ראש-השנה ביום א' ו-ב' בחודש תשרי? הרי זו מסורת שמגיעה מהתורה שבעל פה". התושב"ע מבולבלת ומבלבלת, תועה ומטעה: במשנה (מסכת ראש השנה א') נקבע כי יש לא פחות מארבעה מועדים שונים לראש השנה העברי ורק אחד מהם מתיישר עם דעת התורה; שלושת האחרים סותרים את הכתוב באופן גס.

שקר 2: ב"קיצור שולחן ערוך" (הלכות ראש השנה) נקבע כי ראש השנה חל בניסן, על אפה וחמתה של תורת משה. במקום להתנכל אלינו, מדוע שלא יסבירו ביד לאחים מאיפה עזות המצח לסתור את דבר אלהים ומהיכן החוצפה להמציא מועדים המתריסים כנגד הפשט בתורה.

שקר 3: הם כותבים, כאילו בידיעה מוחלטת: "בכל הקהילות של היהודים המשיחיים חוגגים את ראש-השנה ביום א' ו-ב' בחודש תשרי". מאין הם יודעים זאת? תודה לאל, יש בישראל מאות רבות של קהילות משיחיות; האם חברי יד לאחים בדקו את מנהגיהן של כל אחת ואחת מהן? בוודאי שלא! ניכר עליהם כי כתבו זאת מתוך שנאה יוקדת ובמטרה ללבות את אש הביקורת כלפי המשיחיים.

שקר 4: הם שרבטו: "בכל הקהילות של היהודים המשיחיים חוגגים את ראש-השנה ביום א' ו-ב' בחודש תשרי? הרי זו מסורת שמגיעה מהתורה שבעל פה". כאן נחשף עיוות כפול: א) ייתכן ורוב היהודים המשיחיים חוגגים את החג המכונה "ראש השנה" בתאריך אחד בתשרי, אך אין זאת אומרת כי הם מתייחסים לתאריך זה כאל ראש השנה העברי; ב) הם כותבים כי החגיגה באחד בתשרי מהווה מסורת מהתורה שבעל-פה. זה פשוט לא נכון! החג באחד בחודש השביעי (תשרי) מוזכר בתורה כמה פעמים,2 כיום תרועה ושבתון ומעין הכנה לקראת יום הכיפורים. לכן, אין זה אלא שקר בוטה לטעון כי החג מהווה מסורת מהתושב"ע; ליתר דיוק, יש לומר כי חז"ל לקחו את החג התורני הזה וסלפו את משמעותו ע"י הפיכת תשרי לחודש הראשון בשנה (על-אף שהתורה מכנהו ה"חודש השביעי"3).

שקר 5: הם כותבים: "היהודים המשיחיים אינם מקבלים את התורה שבעל פה…". כאן מסתמנת טעות אלמנטרית רבת משקל; מרבית היהודים המשיחיים אמנם דוחים את הסמכות והתוקף הרוחניים של התושב"ע, לרבות הטענה להשראתה השמימית;4 אך חלקם הארי של המאמינים בישוע עודנו מכבד רכיבים במסורת ושומר את מנהגיה מתוך מניע לאומי-תרבותי. נוסף על כך, בתוך עמנו אנו חיים ואהבתנו לעם ישראל גדולה לאין שיעור מההסתייגות מההלכה הרבנית.

נוסף על כך, גם את ליל-הסדר ומועדים אחרים אנו חוגגים בהתאם או בהשראת המסורת הרבנית; כך גם נוהגים מרבית אזרחי ישראל החילוניים אשר כלל אינם מאמינים במקרא! האם ביד לאחים יבואו בטרוניה גם אליהם – בקובלנה על צביעות? חשוב לזכור כי במשך אלפיים שנה הוחזקו היהודים כבני ערובה ביד יהדות ההלכה וההשפעות לכך נותנות את אותותיהן בצביון החגים ובתחומים נוספים, כמו למשל באנטגוניזם לישוע המשיח; אפילו יהודים אתאיסטים אשר הקשר בינם לבין משהו יהודי זעום ביותר, יבטאו שאט-נפש בלתי-רציונלית כלפי הברית החדשה, משל קיבלו את כוס-התרעלה הזו בתורשה או ינקוה מחלב אמם.

יתרה מכך, זו טעות מרה לעשות הכללה ולהתייחס ליהודים המשיחיים כאל מיקשה אחת; אנו אמנם מאוחדים באמנותנו במשיחיותו של ישוע בן דוד, אך בה-בעת אנו באים מרקעי מסורת שונים, תרבויות שונות וקהילות בעלות אופי שונה. נכון, הרבה יותר קל לתעב ולגנות כאשר שמים אותנו תחת מטריה אחת, אך מדוע לשנוא? למה לתקוף? מדוע לא להתעניין בטוב טעם ומתוך רצון כנה ללמוד ולגשר? הלא אנו שלום נדבר, מדוע המה למלחמה?..5
[1] https://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%90%D7%95-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99/475751809194307
[2] ויקרא כ"ג 24, במדבר כ"ט 1.
[3] שם.
[4] בעוד שאחרים דווקא שומרים את מסורת ההלכה למרות אמונתם בישוע כמשיח.
[5] פראפרזה למזמור ק"כ 7: "אֲנִי־שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר, הֵמָּה לַמִּלְחָמָה".

 

אולי גם יעניין אותך: