רייקי – מה עומד מאחוריו?

בעשרים וחמש השנים האחרונות חלה עלייה עצומה בעניין הציבורי בסוגים שונים של רפואה אלטרנטיבית ובזמינותן של שיטות אלה. אמנם יש בין שיטות אלה שיטות מועילות, אבל יש בהן גם כאלה שמועילות מעט מאוד אם בכלל, ואחרות שאינן אלא מזיקות. תחת המטרייה הרחבה של רפואה אלטרנטיבית יש מגוון של שיטות ריפוי שניתן לכנות "ריפוי באנרגיה".

ריפוי באנרגיה הוא תחום רחב המכסה מגוון של שיטות ריפוי מכל רחבי העולם. כל אחת מהן מבוססת על קיומה של אנרגיה לא פיזית המחלחלת ביקום, על טבעה של אותה אנרגיה ועל צורת הריפוי שלה. האופן שבו הריפוי מתחולל, כביכול, משתנה מחברה לחברה.

לאנרגיה הזו קוראים בהודו "פראנה", בסין "צ'י" וביפן "קי". אחת השיטות הנפוצות והפופולריות ביותר בריפוי באנרגיה נקראת "רייקי". יש הגורסים ש"ריי" משמעותו "אוניברסלי" ו"קי" משמעותו "אנרגיית החיים". לעומת זאת, המרכז הבינלאומי להכשרה לרייקי מרחיק לכת וקובע שהמשמעות המדויקת של "ריי" היא "ידע על טבעי״ או ״מודעות רוחנית״… ״החכמה שבאה מאלוהים או מהעצמי הגבוה יותר". בהתאם לעמדת המרכז הזה, "המודעות לאלוהים שנקראת 'ריי' מדריכה את כוח החיים שנקרא 'קי' בתרגול הרייקי".  את הרייקי גילה, או אולי גילה מחדש, הד"ר מיקאו אוסואי במהלך חוויה מיסטית שעבר במהלך חופשה בהרים בראשית המאה ה-20 ביפן. יש הטוענים שזוהי אותה שיטת ריפוי שהשתמשו בה גם בודהה וגם ישוע, רק שהתיעוד לכך אבד.

איך פועלת שיטת הרייקי? באופן כללי, ואולי בפשטנות, שיטת הרייקי טוענת שהיא פועלת באמצעות הסרת המכשולים לזרימה חופשית של כוח החיים ברחבי הגוף. מכשולים כאלה, שנובעים ממחשבות, מעשים ורגשות שליליים, הם הגורם העיקרי לחולי, בהתאם לרייקי, אבל "רייקי משחרר, מחזק ומרפא את נתיבי האנרגיה וכך מאפשר לאנרגיית החיים לזרום באופן בריא וטבעי". בהתאם לזה, הרייקי טוען לשפר את הבריאות הגופנית, הנפשית והרגשית. מי שרוצה להתחבר לכוח הזה וללמוד כיצד לנתב אותו צריך קודם כול לעבור "כיוונון" של ארבעה היבטים על ידי מורה לרייקי במהלך אימון הרייקי של הדרגה הראשונה. כיוונון זה נועד לפתוח "מערכות אנרגיה נפשיות וגופניות" שמכינות את התלמיד "לנתב את אנרגיית החיים האוניברסלית".  כך נוצר קשר קבוע עם רייקי המאפשר למטופל לנתב את האנרגיה הזו לכל אורך חייו.

 

האם יש לרייקי בסיס מדעי?

חלק מהדוגלים באנרגיית החיים טענו במאה ה-19 וה-20 שמדובר בצורה של קרינה רדיומגנטית (לדוגמה, אור וחום). כמובן שקרינה אלקטרומגנטית היא תופעה פיזית אמתית של העולם שבו אנחנו חיים, אבל האם צריך לייחס לעולם מאפיינים של אנרגיית החיים? התשובה היא לא, ורוב האנשים שמאמינים היום באנרגיה הזו מסכימים. אחרי הכול, האנרגיה הזו איננה פיזית, והקרינה האלקטרומגנטית היא סוג של אנרגיה פיזית.

בכל זאת, אנשים רבים העוסקים ברייקי מאמינים שקיימות ראיות טובות התומכות בקיומה של אנרגיית כוח החיים. לדוגמה, ההילה היא "שדה אנרגיה סמויה של כוח החיים המקיפה את גופו של כל גורם חי". אנשים שמכוונים היטב לאנרגיה הזו טוענים תכופות שהם יכולים להבחין בהילה של אנשים אחרים ולחוש בה. יש הטוענים אפילו שהם רואים אותה. קל לטעון טענה כזו, אבל לא פשוט להוכיח אותה בתנאים ובפיקוח המתאימים.

מחקר בדק עשרה אנשים שטענו שהם יכולים לראות הילות. במחקר השתתפה גם קבוצת בקרה של עשרה אנשים אחרים שלא טענו טענות כאלה. "בחדר הבדיקה היו ארבעה מסכים זהים שמאחוריהם עמדו מתנדבים". האנשים שטענו שהם רואים הילות האמינו שהם יכולים לזהות מאחורי איזה מסך עומד המתנדב, אבל הם סיפקו רק 185 תשובות נכונות מתוך 720 – רמת דיוק השווה לזו של ניחוש. לעומת זאת, קבוצת הבקרה סיפקה 196 תשובות נכונות – 11 תשובות נכונות יותר מאשר הקבוצה שטענה שהיא רואה הילות!

אבל האם אין צילומים של הילות? יש מי שטוען ש"צילום קירילי… מאפשר לנו… לצלם הילות",  אבל כשמדענים בלתי תלויים בודקים את טיבם של צילומים אלה, הם מספקים לדמויות הסבר טבעי לגמרי. כמו כן, גם לעצמים שבדרך כלל אין להם אנרגיית חיים יש תיעוד של הילות קיריליות, כמו מטבעות או סיכות נייר. ראיות כאלה מטילות בספק את הטענה שאפשר לצלם הילות. לכן, אם יש משהו שנקרא אנרגיית החיים, הוא חמק עד כה מיכולתם של המדענים לזהותה. אולי קיימת אנרגיה כזו, וייתכן שיום אחד המדע יאשר את קיומה, אבל לעת עתה, אין לה כל ראייה מדעית. בכל זאת, יש הטוענים ש"ההוכחה אם תהליך תרפויטי הוא יעיל או לא, איננה תלויה באיסוף נתונים בלבד אלא על חווייתו המעשית של המטופל".  במילים אחרות: אם הרייקי יעיל, הרי שאנרגיית החיים ודאי קיימת!

 

מה לגבי ההצלחות של הרייקי?

אנשים רבים סבורים שהראיות החותכות ביותר ליעילות הרייקי כשיטת טיפול אלטרנטיבי הן עדויותיהם של אלה שטוענים שהרייקי עזר להם באופן אישי. חשוב, לדוגמה, על אלכס: הוא סבל מכאב כרוני בעקבות תאונת אופנוע שבה נמחצו לו שלוש חוליות בגב. הוא הצטרף לשיעורי רייקי ואחרי הכוונון הראשון שלו הוא השתחרר מהכאב התמידי! כיצד אפשר להסביר כזה סיפור? האם הוא מוכיח שרייקי באמת יעיל? אמנם אי אפשר להכחיש שקיימות ראיות אנקדוטיות רבות לכוחו המרפא של הרייקי, אבל צריך להיזהר מאוד לפני שזוקפים לזכות הרייקי את ההקלה בכאביו של אלכס. "כשאין חוות דעת מוכחת, ראיות אנקדוטיות הן הראיות הכי פחות שימושיות בקביעת יעילותן של שיטות ריפוי".

דברים אלה אינם מייצגים את עמדתה של הרפואה הקונבנציונאלית בלבד. המרכז הבינלאומי בארה"ב לרפואה משלימה ואלטרנטיבית (National Center for Complementary and Alternative Medicine) טוען שקיימת "היררכיה בסוגים השונים של הראיות, כשהראיות האנקדוטיות הן בתחתית הסולם". לכן, הראיות האנקדוטיות אמנם מעידות על משהו, אבל הן אינן מוכיחות שרייקי הוא שיטת ריפוי יעילה. אם כן, כיצד ניתן להסביר את ההקלה בכאביו של אלכס? אמנם קיימות אפשרויות שונות, אך מכיוון שזה הוא רק מאמר ולא ספר, נציין רק שתיים. ראשית, עלינו להיות כנים ולהודות שייתכן שהרייקי כן פתר את בעיית הכאב של אלכס. אחרי הכול, אלכס חש בהקלה מידית אחרי הטיפול הראשון. לעומת זאת, חשוב מאוד להכיר בכך שיש גם הסבר נוסף, הגיוני מאוד ומתועד היטב. ייתכן מאוד שההקלה של אלכס היא בזכות "אפקט פלצבו".

"אפקט הפלצבו הוא שילוב של גורמים שמייחסים לתרפיות השונות השפעות מועילות, שאינן נובעות משום פעולה פיזיולוגית". דוגמה קלסית לכך היא כדור סוכר: הוא איננו יכול לא לרפא ממחלות ולא להקל על כאבים, אבל כשרופא מעורר אמון ובטוח בעצמו מסביר לחולה שזה בדיוק מה שהוא צריך כדי להבריא, הכדור עשוי להיות בעל השפעה עצומה בריפוי מגוון רחב של הפרעות פסיכוסומטיות. להפרעות אלה יש גורם פסיכולוגי או רגשי (במקום פיזיולוגי), ולכן ניתן להקל עליהן מבלי לטפל ישירות בגופו של החולה. מחקרים רבים מראים שאפקט הפלצבו יכול להסביר לכל הפחות שליש מהשיפורים שחלים בכל שיטת ריפוי שהיא". האם הוא יכול להסביר את ההקלה הפתאומית בכאביו של אלכס? בוודאי. אפשר לטפל בכאב באמצעות פלצבו ביעילות רבה. כמובן, יש כאלה שטוענים שהעיקר שאלכס נרפא, ולא למה ואיך! במידה מסוימת, אני מסכים עם הטענה, אבל יש בה ליקויים.

 

טיפול ברייקי?

רוב בני האדם, ואני בתוכם, סבורים שבריאות גופנית הוא דבר טוב וחשוב. עדיף להיות בריאים מאשר חולים. אבל אם כן, האם חשוב באמת כיצד או מדוע, החולים נרפאים? העיקר שהם נרפאים וזהו, לא? ולמה אנשים בכלל מתנגדים לרייקי אם הוא עוזר להשיג את המטרה הזו?

אלה הן שאלות חשובות הראויות לתגובה סימפתית, אבל ראשית, הבה נחשוב על שאלה חשובה: האם בריאות גופנית תמיד עדיפה על מחלה? אחרי הכול, רוב בני האדם מסכימים שתכונות כגון חמלה, סבלנות, אומץ ואהבה הן תכונות נעלות ואציליות. מה לגבי אנשים שיכולים לסגל לעצמם תכונות כאלה רק באמצעות כאב וסבל שנובעים ממחלה גופנית? כל עוד הם בריאים, התכונות האלה אינן מנת חלקם, אבל כשהם חולים, הם רוכשים אותן לעצמם. הרשה לי לומר שאם התכונות האלה חשובות בעיניך באמת, ייתכן שתגיע למסקנה שעדיף להיות בריאים מבחינה מוסרית ורוחנית (גם אם אתה חולה גופנית) מאשר בריאים מבחינה גופנית וזהו.

הבה נחזור לשאלתנו המקורית. האם באמת משנה כיצד ומדוע הרייקי מועיל? נדמה לי שכן. תאר לעצמך שהוא "מועיל" רק משום שהוא פלצבו. במקרה הזה, האם היית שולח אדם יקר לך למורה לרייקי לטיפול בסטרפטוקוק בגרון? אם הוא לא יקבל טיפול ראוי הוא עלול לפתח מחלה ראומטית או נזק בלתי הפיך ללב ואולי אפילו למות. הוא זקוק לאנטיביוטיקה; פלסבו איננו יכול לרפא את הדלקת הזו. בנסיבות כאלה, אני מניח שאיש לא ירצה לשלוח את האנשים היקרים לו לטיפול ברייקי בלבד. עכשיו תאר לעצמך שיש ברייקי כוח אמתי. האם לא חשוב לדעת מנין נובע הכוח הזה ומהו? מה אם רייקי מציע בריאות גופנית בלבד על חשבון בריאות רוחנית?

המרכז הבינלאומי ללימוד רייקי מתאר את הרייקי כאנרגיית חיים המודרכת באופן רוחני. אחרי שהתלמיד עובר את ה"כיוונון" הראשוני, המתאמן יכול לנתב את האנרגיה הזו לחיים. המרכז מתאר את תהליך הכיוונון כ״חוויה רוחנית עצומה שמכוונת על ידי ריי או המודעות האלוהית. זאת ועוד, חוויה זו מלווה על ידי מדריכי רייקי וישויות רוחניות אחרות שעוזרות ליישם את התהליך". "ישויות רוחניות אחרות"?? מי הם או מהם בדיוק המדריכים הרוחניים של הרייקי? האם עלינו להיזהר ממעורבות או מקשר עם רוחות מסוג זה? או האם מספיק שנאמין שהם עושים את פעולת אלוהים? אחרי הכול, כל הרפואה באה מאלוהים, לא?

 

האמנם? האם כל רפואה באה מאלוהים?

האם כל רפואה באה מאלוהים? המרכז הבינלאומי ללימוד רייקי טוען שכל רפואה היא מאלוהים. לעומת זאת, אם נקרא את החומר באתרי האינטרנט, נראה שהמרכז מקדם השקפה על אלוהים שאופיינית למזרח הרחוק או העידן החדש. השקפה זו שונה בתכלית מההשקפה של כתבי הקודש. לדוגמה, המרכז משווה את אלוהים עם ה"עצמי" העליון יותר של האדם, ובכך מטשטש את האבחנה בין אלוהים לבין האנושות שעליהם מלמדים כתבי הקודש. במילים אחרות, ההבדל בין אלוהי התנ"ך ואלוהי המזרח הרחוק או תורת העידן החדש הוא שכשתומכי כל אחד מן הצדדים טוענים שאלוהים ריפא אותם, הם אומרים דברים שונים בתכלית.

האלוהים של כתבי הקודש הוא ישות אישית המסוגלת לרפא בני אדם באופן פלאי, בהתאם לרצונו (שמות טו׳, כו׳). יחד עם זה, כתבי הקודש מלמדים שלא רק אלוהים עושה אותות ומופתים. להיפך: ישוע לימד את תלמידיו שבאחרית הימים יבואו משיחי שקר ונביאי שקר שיחוללו אותות ומופתים גדולים (מתי כד׳, כד׳). באיגרתו השנייה לתסלוניקים חיבר שאול השליח בין אירועים כאלה לבין כוחו של השטן (השנייה לתסלוניקים ב', ט׳). אבל האם יש לשטן את הכוח לחולל ניסי ריפוי מופלאים? בהחלט, נראה שכן. בהתגלות יג׳ כתוב שהחיה נרפאה מפציעת ראש קטלנית (פס' ב׳-ג׳) אחרי שקיבלה כוח מהשטן. מהכתוב עולה שהריפוי המדהים הוא מעשה השטן. מזווית ראיה של כתבי הקודש, הדבר מעלה שאלה חשובה לגבי כוחו המרפא של הרייקי. מנין הכוח הזה בא?

כבר ראינו שאין ראיות משכנעות שהאנרגיה הזו היא תופעה פיזיולוגית. מבחינת כתבי הקודש, נראה שמסקנה זו מותירה רק שתי דעות עיקריות.

  1. האנרגיה נובעת מאלוהים.
  2. היא איננה נובעת מאלוהים.

המרכז הבינלאומי ללימוד רייקי אמנם מצהיר שרייקי הוא מאלוהים, אבל כבר ראינו שלא ייתכן שמדובר באלוהי התנ"ך. אם כן, האם ייתכן שמקור האנרגיה הוא בשדים? כפי שהזכרתי קודם, היכולת לנתב את אנרגיית כוח החיים קשורה קודם כול בכיוונון. המרכז טוען שהכיוונון הזה מלווה במדריכי רייקי וישויות רוחניות אחרות שעוזרות ליישם את התהליך. האם ייתכן שבאמצעות הקשר שלהם עם מדריכים רוחניים, המטפלים ברייקי חושפים גם את עצמם וגם את המטופלים שלהם שלא במודע לכוחות של שדים? גם אם אי אפשר לקבוע באופן קטגורי שמקור האנרגיה המרפאת הוא בשטן, כתבי הקודש מגנים בתוקף כל סוג של עיסוק ברוחות או קשר אתן, ובכך בכתובים מעלים את האפשרות שמקור הכוחות האלה הוא שטני (ראה ויקרא יט׳ לא׳, כ׳ ו׳, דברים יח׳, ט׳-יד׳, מעשי השליחים טז׳, טז׳-יח׳). לכן, עלינו לבחור, באיזה צד אנחנו.

אולי גם יעניין אותך: