למה הסיפור של קבלת התורה ושל קבלת הברית החדשה כל כך שונה אחד מהשני?

כאשר האלהים הביא את עשרת הדברות למשה, זה היה בקול רעש גדול, מה שאין כן, כאשר האלהים הביא את הברית החדשה, רק מעט ידעו

לאור צמיחתה והתעצמותה של תנועת היהודים המשיחיים בישראל ובעולם (כיום בעולם כ300,000 יהודים המקבלים את משיחיותו של ישוע ["ישו"] מהברית החדשה ושומרים על זהותם היהודית), מנסים רבנים רבים, בעיקר המחזירים בתשובה, לתקוף את משיחיותו של ישוע בדרכים שונות.
מאחר שאגדות התלמוד על ישוע מנצרת (על כך שלכאורה היה בן-ישיבה סורר שהסית והדיח) הופרכו לאחרונה שהרי הוכחו היסטורית כבדויות ולא מהימנות (ראו מאמר: אגדות ישוע בתלמוד מופרכות), כעת יוצאים רבנים מודרנים עם טענה חדשה לסיבה לפיה, לכאורה, נדחתה משיחיותו של ישוע מנצרת. טענה בה מחזיקה בגאווה ועליה בונה כל היהדות הרבנית המודרנית, וניתן למצוא 'מחזירים בתשובה' ידועים המשתמשים בה באופן קבוע בהרצאותיהם. רבנים כגון הרב יוסי מזרחי, הרב אמנון יצחק, הרב דניאל עשור, הרב יחזקאל סופר, הרב אהרון מוס ורבים אחרים. הטענה מכונה, טענת "המעמד האוניברסלי".
טענת הרבנים בפשטותה היא כי אלוהים העניק למשה את התורה (לוחות הברית) לעיניהם של מיליונים, ואם אלוהים באמת היה מחליט שהוא מחליף את עם ישראל בעם אחר, הוא צריך לעשות את זה גם כן במעמד של מיליונים רבים לעדות. ומאחר שהוא לא הכריז ולא הודיע על ברית חדשה דרך ישוע שתחליף את ברית סיני בצורה פומבית, רעשנית וברורה, יש לדחות את ישוע והברית החדשה.

 

הרב יחזקאל סופר טוען כי: "בשונה מכל סיפורי ההתגלות האישיים שבכל הדתות…שהמשותף לכולן הוא שאירעו בסתר" טוען הרב סופר כי "כמה מיליוני בני אדם" היוו חלק בברית משה. כמו כן הוא כותב: "כל מי שבא לטעון: אלוקים שלחני לשנות את המסר ולהביא 'ברית חדשה', אמור לו: אם אמנם כדבריך, יואיל נא לאלוקים להופיע שנית בפני מיליוני המאמינים ונשמע כולנו באוזנינו את קולו הנשגב המודיע על 'הברית החדשה'."
הרב אמנון יצחק טוען כי: "אם הקדוש ברוך הוא החליט 'מאסתי בכם, לא רוצה אתכם (עם ישראל) יותר אני בוחר עכשיו את ישו', למה בפעם הראשונה עשית את זה במעמד אוניברסלי כזה גדול ועכשיו אתה מביא את זה בגנבה אתה לוחש לו בסתר מאחורי ההר? זה צריך להיות בפרהסיה לפחות כמו שהיה פעם כדי להפקיע את הפעם הראשונה".

היהודים המשיחיים מוכיחים עד כמה חסרת בסיס היא טענת הרבנים החדשה ("מעמד אוניברסלי") ועד כמה, מבלי לשים לב, הם יורדים לעצמם ברגל ומוכיחים שוב את חוסר הידע הבסיסי שלהם בספר התנ"ך (כידוע, בישיבות לא לומדים תנ"ך, אלא תלמוד):

1. ברית אברהם לפח? הבעיה עם הטיעון הראשון של הרב אמנון יצחק, היא שעל פי הרבנים, מי שאלוהים התגלה אליו במעמד יחיד, ללא מיליוני עדים, ההתגלות שלו פסולה. אם ככה, אז הרבנים גם לא יכולים לקבל את ההתגלות של אלוהים לנוח, לאברהם, ליעקב, לדוד המלך, לנביאים ישעיהו וירמיהו, ובעצם; כמעט לכל גיבורי התנ"ך, אליהם התגלה אלוהים במעמד יחיד, ללא מיליונים כעדות (לדוגמא: הברית שכרת אלוהים עם אברהם היתה בחלומו).

2. מעמד יחיד? משה קיבל את התורה בעוד שמיליונים מסתכלים עליו. אבל למען האמת, אם נקרא בספר שמות על מעמד הר סיני, נגלה שהרב אמנון יצחק לא ממש בקיא בתורה. משה לא קיבל את לוחות הברית מאלוהים מול מיליונים. שמות פרק כ: "וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת-הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה דַּבֵּר-אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל-יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן-נָמוּת׃ וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם אַל-תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל-פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ׃ וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל-הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר-שָׁם הָאֱלֹהִים" (שמות כ: ט"ו-כ"ח)

עם ישראל פחד מאלוהים ולכן נשאר מאחור, מרחוק, העם שלח את משה, לבד: "וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן וַיַּעַל אֶל-הָהָר וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה". כשמשה היה מול אלוהים, הוא היה איתו לבד, במעמד יחיד: "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה כְּתָב-לְךָ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת-יִשְׂרָאֵל׃ וַיְהִי-שָׁם עִם-יְהוָה אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה" (שמות ל"ד:כ"ז-כ"ח)
מה בינתיים עשה עם ישראל? עגל מזהב: "וַיַּרְא הָעָם כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי-זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה-הָיָה לוֹ" (שמות ל"ב:א).

 

3. לא עוד ברקים ורעמים. בגלל הפחד והיראה שהיה בקרב, ה' הבטיח שהוא לא יבוא ככה שוב, אלא בהתגלות נבואית: "נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן. כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל, לֵאמֹר: לֹא אֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת-קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת-הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא-אֶרְאֶה עוֹד, וְלֹא אָמוּת. וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֵלָי: הֵיטִיבוּ, אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם, כָּמוֹךָ; וְנָתַתִּי דְבָרַי, בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ." (דברים יח, טו-יח)

4. בסתר? בשושו מאחורי ההר? אבל הבעיה העיקרית עם הטיעון היא שישוע לא הופיע בהפתעה. אלא בהתאם למאות נבואות התנ"ך על המשיח. לדוגמא, הנביא דניאל שניבא כי על המשיח לבוא ולמות לפני חורבן בית המקדש השני (ראו: מתי יבוא המשיח?) או הנביא ישעיהו שניבא שעל המשיח לסבול ולמות בעבור חטאיי האנושות (ראו: נבואת על סבלו ודחייתו של המשיח).
זאת אומרת שאלוהים לא הודיע על הברית הזאת "בגניבה בסתר בשקט מאחורי ההר". אלא שהוא הכריז והודיע עליה מראש בפרסיה, מאות שנים לפני ישוע, הנביא ירמיהו בפרק ל"א מנבא על ברית חדשה: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃ לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה" אלוהים מבטיח שהוא יכרות ברית חדשה, ושהברית הזאת לא תהיה כמו הקודמת (לאומית), אלא שונה ממנה. הברית החדשה תהיה אישית בין אדם לאלוהים דרך המשיח, לעומת הראשונה שהיתה ברית לאומית.

אגב, ישוע נצלב למוות בעבור חטאיי האנושות בחג הפסח, לעיניו של כל עם ישראל שעלה לירושלים לרגל החג. כמו כן, לאחר קימתו מן המתים, נגלה לרבבות רבות של אנשים בכל רחבי הארץ במשך ארבעים יום.

5. מוסר כפול? שימו לב לצביעות בעצם הטענה, מדוע? הרבנים אמנם טוענים שהם שומרים את "התורה", אבל האמת היא, שהם מעולם לא שמרו את התורה שכתב משה והם גם לא מנסים לשמור אותה, מה שהם מכנים "תורה" זה בעצם המצוות והמסורת שהמציאו חז"ל אלפי שנים אחרי משה. ראו לדוגמא את דברי הפתיחה של הסופר היהודי (ועורך דין חרדי מפורסם), חיים שימל, בספרו "התורה שבעל פה" שכותב: "יהודים מעולם לא הלכו אחרי המילים המילוליות שבתורה, אלא אחרי המסורות של הרבנים, מאמינים, כי אלוהים נתן עוד תורה למשה על הר סיני, תורה שבעל פה". מאחר שהתורה שהמציאו הרבנים, אותם הם מכנים "התורה שבעל פה", היא שינוי מוחלט של התורה אותה נתן משה. לא רק ש"תורה שבעל פה" לא ניתנה מול מיליונים עם ברקים ורעמים ברקע, אלא גם שבשום מקום בתנ"ך היא אף לא מוזכרת. המושג "תורה שבעל פה", בו הייתם מצפים להיתקל אלפי פעמים בתנ"ך, לא מוזכר אף לא פעם בודדת. לכן עלינו לשאול את אותה השאלה – מדוע אלוהים לא זעק מול מיליונים בקול גדול עם ברקים ורעמים והכריז על תורה שבעל פה? אם משה קיבל תורה שבעל פה על הר סיני, מדוע הוא לא מדבר עליה? מדוע יהושוע ממשיכו של משה לא מזכיר אותה? מדוע עזרא הסופר לא מזכיר אותה? מדוע אף מלך, נביא או מנהיג בעם ישראל מעולם לא הזכיר אותה? אם המושג "תורה שבעל פה" קיים באמת בתקופת המקרא, היינו מצפים להתקבל במושג הזה אלפי פעמים לאורך התנ"ך, אבל המושג "תורה שבעל פה" לא מופיע אף לא פעם אחת לאורך התנ"ך כולו.
אולי גם יעניין אותך: