הלשון והעיניים של הזיקית מאתגרות את הפרדיגמה האבולוציונית

מאת היו רוס

הזיקית ידועה ביכולת שלה לשנות את צבע עורה. לעומת זאת, לא כל מיני הזיקיות חולקים את התכונה הזו. לאלו שכן יש את התכונה, בעור שלהם מצויים תאים שמכילים גבישי גואנין. דרך שינוי המרחב בין גבישי הגואנין, הזיקיות משנות את אורך הגל של האור המשתקף בגבישים, דבר שמשנה את צבע אורם. זיקיות משנות את צבען לשם שלוש מטרות:

  1. להעביר מסר חברתי לשאר הזיקיות.
  2. לשנות את טמפ' גופם.
  3. להסוות את גופם בעת איום.

 

תכונות ייחודיות אחרות של הזיקיות

היכולת לשנות את צבע העור היא רק תכונה אחת מן התכונות היוצאות מן הכלל שיש לזיקיות. יש להן גם את הלשון הכי ארוכה מכל בעל חיים אחר (ביחס לאורך גופן). יש לזיקיות סט מורכב מאוד של עצמות ושרירים שמאפשר ללשון שלהן להישלח אל הטרף במהירות של 0.07 שניות. 

 

המנגנון שמתפעל את פעולת הלשון של הזיקית לא היה מועיל לה אם העיניים שלה לא היו מעוצבות בצורה מיוחדת להפליא. כל עין של הזיקית יכולה להסתובב ולהתמקד באופן בלתי תלוי אחת בשנייה על המטרה, כך שהזיקית יכולה לראות בזווית של 360° ולכן לתפוס את הטרף שלה בלי לסובב את הראש. כל עין שלה בנויה לתפיסת עומק ולכן היא מסוגלת לתפוס חרקים מעופפים בלי להתחשב במהירות התעופה שלהם. לכל עין שלה יש עדשה קעורה וקרנית קמורה. בגלל המבנה הייחודי הזה, זיקיות מסוגלות להגדיל את הראייה שלהן ברמה הגבוהה ביותר, יחסית לגודל גופן, בהשוואה לשאר בעלי החוליות.1 הן יכולות לתפוס כל חרק בלי להתחשב במזעריות שלו.  

 

זיקית ימית?

למרות ששום בעל חיים לא תואם את הזיקית מבחינת תכונותיה, קיים דג שמתקרב בצורה יוצאת מן הכלל לזיקית מבחינת עיצוב הלשון והעינים שלו. הדג הזה הוא הצלופחול. כמו הזיקית, לצלופחול יש עיניים שמסתובבות ומתמקדות באופן בלתי תלוי אחת בשנייה והן מסוגלות להגדיל את הראייה בצורה יוצאת דופן. כמו הזיקית, הצלופחול יכול להגדיר את תפיסת העומק תוך כדי שימוש בעין אחת בלבד והעיניים יכולות להיות מכוסות בעור שמונע ממנו לבלוט לטורפים ולטרף שלו. בדומה לזיקית, יש לצלופחול לשון שיכולה להישלח במהירות. שני היצורים הללו למעשה משתמשים באותן שיטות וטכניקות טריפה.

 

במחקר שהשווה בין הצלופחול לזיקית, שלושה זואולוגים ציינו שלושה עשר עיצובים מורפולוגיים ששני המינים חולקים במשותף.2 חמישה מתוך שלושה עשר העיצובים הם תכונות שלא קיימות ממה שידוע בדגים או לטאות אחרות.3 החוקרים הגיבו על העיצוב הייחודי של עיניהם:

"מדובר בעיקרון עיצובי חדש לגמרי שקיים רק בשני החוליתנים הללו.4

 

האופן שבו שתי ה"זיקיות" מאתגרות את האבולוציה

באותו המגזין זואולוג נוסף כתב במאמר על ה"קטלוג הייחודי של ההתכנסויות בין מערכות הראיה של הצלופחול והזיקית".5 אכן תופעת ההתכנסות הזו קוראת תיגר על הפרדיגמה האבולוציונית.

מהו האתגר? למעשה יש שני אתגרים כאן. האתגר הראשון הוא הקושי להסביר מתוך ההשקפה האבולוציונית את העיצובים המורפולוגיים הייחודים והמורכבים הללו שבהם שני המינים הללו מתאפיינים. האתגר השני הוא אפילו יותר רציני עבור ההשקפה האבולוציונית. האתגר השני הוא להסביר איך שני מינים שחיים בשתי סביבות שונות לחלוטין, יהיו בעלי אותן תכונות מורפולוגיות מורכבות.

מודלים של האבולוציה מנבאים שתכונות מורפולוגיות זהות הן תוצר של הברירה הטבעית. לעומת זאת, לחצי הברירה הטבעית בסביבה המדברית של הזיקית, הם שונים לחלוטין מלחצי הברירה בסביבה הימית של הצלופחוליים. אלא, שהתכונות המשותפות של הזיקית והצלופחול, מספקות לנו ראיות לכך שמעצב תבוני השתמש בתוכנית משותפת כדי לברוא את היצורים החיים.

 

 

הערות:

1. Matthias Ott and Frank Schaeffel, “A Negatively Powered Lens in the Chameleon,” Nature 373 (February 1995): 692–94, doi:10.1038/373692a0.

2. John D. Pettigrew, Shaun P. Collin, and Matthias Ott, “Convergence of Specialised Behaviour, Eye Movements and Visual Optics in the Sandlance (Teleostei) and the Chameleon (Reptilia),” Current Biology 9 (April 1999): 421–24, doi:10.1016/S0960-9822(99)80189-4.

3. Ibid., 421.

4. Ibid., 422.

5. Michael F. Land, “Visual Optics: The Sandlance Eye Breaks All the Rules,” Current Biology 9 (April 1999): R286–88, doi:10.1016/S0960-9822(99)80180-8.

אולי גם יעניין אותך: