האם באמת יש דבר כזה בחירה ורצון חופשי?

אם אלוהים יודע את העתיד, האם זה לא אומר שאין לנו רצון חופשי? איך רצון חופשי מסתדר עם אלוהים כל יודע? האם מדובר בסתירה? רבים טוענים שאם לאלוהים יש את היכולת לנבא משהו לפני שזה קורה אז זה חייב לקרות. לכן, לנו כבני אדם אין רצון חופשי. אלא שאנחנו עושים את מה שאלוהים ידע שנעשה לפני כן בהכרח.

לדוגמא, אם אלוהים יודע שעשרים שנה מעכשיו אני אוכל פיצה לארוחת ערב, האם זה לא אומר שאני חייב לאכול פיצה עשרים שנה מעכשיו בארוחת ערב? שהרי נבואתו של אלוהים לא יכולה להיכשל. מכאן, האם ידיעתו של אלוהים מראש לא פוגעת ברצון החופשי שיש לנו כבני אדם?

בהתבסס על החשיבה הזו שידיעתו של אלוהים מראש קובעת את פעולות בני האדם והחלטותיהם, נגזר כי אדם וחווה היו חייבים לחטוא בכך שהם אכלו מעץ הדעת. כיוצא בזאת, הם כלל לא אשמים כלל בחטאם, מכיוון שאלוהים הוא זה שידע זאת מראש ולכן זה קרה. המשמעות היא שהחטא לא נובע מבחירתו של האדם אלא מידיעתו של אלוהים. או במילים אחרות, בבחירתו של אלוהים.

ניתן להציג את הטיעון לעיל באופן הבא:

  1. בהכרח, אם אלוהים יודע שדבר מה יקרה, אז הוא יקרה.
  2. אלוהים יודע שדבר מה יקרה.
  3. לכן, הדבר הזה יקרה בהכרח.

 

על פי הפילוסוף וויליאם ליין קרייג, מדובר בכשל בלוגיקה המודלית. המסקנה (שהדבר יקרה בהכרח) אינה נובעת מהסעיפים. אלא שהפתרון פשוט. כל מה שעלינו לעשות הוא להכחיש כי ידיעתו המוקדמת של אלוהים קובעת את מה שנעשה ונחליט. אלא שההחלטות של בני האדם הן אלו שקובעות את מה שאלוהים יודע, ולא להפך. הבחירות שלנו קובעות את תוכן ידיעותיו של אלוהים ולא להפך.

הידע של אלוהים הוא קונטינגנטי (לא הכרחי אלא מותנה בבחירות בני האדם). אז שוב, הידיעה מראש אינה קובעת את ההחלטות או המעשים החופשיים של בני האדם, אלו הן ההחלטות החופשיות של בני האדם שקובעות מה אלוהים יודע מראש. על פי קרייג, כאן אנו צריכים להבדיל בין קְדִימוּת כרונולוגית (Chronological priority) וקְדִימוּת לוגית (Logical priority).

קדימות כרונולוגית מתייחסת לכך שמאורע א' (ידיעתו של אלוהים), מבחינת זמנית, קודמת למאורע ב' (מאורע שאודותיו אלוהים יודע מראש- בחירות או מעשים של בני אדם). אך מבחינה לוגית, אותו האירוע קודם לידיעתו של אלוהים אודות האירוע. כלומר, המאורע העתידי מסביר מדוע אלוהים יודע כי הוא יתרחש. במילים אחרות, המאורע לא קורה משום שאלוהים יודע שזה יקרה, אלא אלוהים יודע זאת בגלל שהמאורע יקרה.

ניתן לתת לכך המחשה פשוטה. אנו יכולים לראות את ידיעתו של אלוהים כצל של מישהו. כאשר אתם רואים צל של מישהו שמגיע מהפינה של הבניין, אתם רואים את הצל שלו או שלה על האדמה לפני שאתם רואים את הבן אדם עצמו. אתם יודעים שהבן אדם מתקרב בגלל הצל, אבל הצל לא מסביר את קיומו של האדם שמתקרב. אדרבא, הבן אדם הוא זה שמסביר את קיומו של הצל. הצל תלוי בבן האדם שבא, אם לא יהיה בן אדם שמתקרב אז לא יהיה צל. באותה צורה ידיעתו של אלוהים תלויה בבחירות שלנו. למעשה, אם האירועים היו קורים בצורה שונה אז אלוהים היה יודע בצורה שונה.

המחשה נוספת לכך היא ברומטר של מזג אוויר. על פי מה שהברומטר יראה, ניתן לחזות את מזג האוויר. לעומת זאת, הברומטר לא קובע את מזג האוויר, מזג האוויר קובע את מה שהברומטר מראה. לכן, ידיעתו של אלוהים היא כמו ברומטר מושלם של העתיד.

אלו החושבים כי רצון חופשי לא ייתכן בהינתן ידיעה מראש של אלוהים טועים. אלוהים יודע את מה שנעשה מתוך רצון חופשי משום שאנחנו נעשה את זה. הידע שלו תלוי ברצון החופשי שלנו, לא להפך.

 

אולי גם יעניין אותך: