הברית החדשה, מקור האנטישמיות?

הברית החדשה קיבלה את שמה מפסוק 31 בפרק ל"א של ספר ירמיהו בתנ"ך, בו הבטיח אלוהים לעם ישראל ברית חדשה דרך הנביא ירמיהו. על ידי רבים הברית החדשה נחשבת להמשך הישיר של התנ"ך עד כדי הסכמת כל המלומדים שאין זה אפשרי לרדת לעומקה של הברית החדשה מבלי להכיר את התנ"ך תחילה.

 אנטישמיות?

הברית החדשה נכתבה על ידי יהודי ארץ-ישראל במאה הראשונה לספירה וכוללת ארבעה ספרי בשורה, המספרים את המתרחש בארץ-ישראל בתקופת בית המקדש השני בהתמקדות על תיאור חייו ופועלו של ישוע.
ספר "מעשי השליחים" – המתאר את פועלם של תלמידיו הקרובים של ישוע, שנים עשר השליחים. איגרות שנשלחו אל הקהילות המשיחיות הראשונות (רובן נכתבו ע"י שאול התרסי). ולבסוף ספר "ההתגלות" המתאר את אחרית הימים בסינכרון מלא לנבואות התנ"ך.

לאחרונה הראה מחקר יסודי את המקורות היהודיים של כל הוראה שמופיעה בברית החדשה. הצצה בכמה מפסוקי הברית החדשה מראה בבירור את רקעו היהודי: "ספר תולדות ישוע המשיח בן דוד בן אברהם" (מתי א' 1) "ויהי ביום השמיני ויבואו למול את הילד…" (לוקס א' 59) "ויהי חג חנוכת הבית בירושלים, וסתיו היה. ויתהלך ישוע במקדש באולם של שלמה." (יוחנן י' 22-23) "ויאמר (שאול): איש יהודי אנוכי, נולד בטרסוס אשר בקיליקיא, ומגודל בעיר הזאת לרגלי הרב גמליאל ומלומד לפי דקדוקי תורת אבותינו ואהי מקנא לאלהים כמוכם כולכם היום." (מעשי השליחים כ"ב 3-4). "יעקב, עבד אלהים ואדוננו ישוע המשיח שואל לשלום שנים עשר השבטים הנפוצים." (יעקב א' 1).

העובדה שהברית החדשה היא ספר יהודי ממש כמו התנ"ך מוכרת יותר ויותר גם בישראל. הסופר פנחס לפיד פרסם מחקר על עשרה ספרי לימוד בהם משתמשים בתי ספר יסודיים ותיכוניים בארץ. הוא אומר ש-"ששה מספרים אלה מצטטים בסה"כ 18 קטעים מהברית החדשה, שלשה ספרים נותנים הסברים מפורטים על המשמעות ההיסטורית, הספרותית והדתית של ארבעת הבשורות… בשני ספרים מופיעים ציטוטים מהתנ"ך לצד ציטוטים מהברית החדשה בצורה שמצביעה על דמיון ועל זיקה".

בקשר להאשמות על אנטישמיות ראוי לזכור שבימיה הראשונים של המשיחיות לא היו כלל מאמינים מהגויים אלא יהודים בלבד. השאלה אם ישוע הוא המשיח היתה שאלה יהודית שהעם היהודי בלבד נדרש ליישב. זהו הרקע שלאורו יש להבין את נימת דבריהם של קטעים רבים בהם יש ביקורת כלפי חלק זה או אחר של העם היהודי. הקטעים ה-"חמורים" שבברית החדשה דומים יותר להטפות המוסר של הנביאים מאשר להטפה חסרת הסובלנות והגזענית של ימי הביניים. קחו למשל את הקטע הבא, שמתייחס לעם ישראל:

"הוי, גוי חוטא, עם כבד עוון, זרע מרעים, בנים משחיתים. עזבו את ה', נאצו את קדוש ישראל, נזורו אחור". האם נראה לכם שהקטע לקוח מהברית החדשה? ובכן טעיתם, זוהי מובאה מספר הנביא ישעיהו בתנ"ך (פרק א':4). פניות מסוג זה, שנועדו לקרוא לעמנו לחזור מחטאיו, היו תמיד חלק ממסורת הנבואה. הברית החדשה ממשיכה מסורת זו, לצד פירוט של הצד החיובי של מערכת היחסים בין ישראל לאלוהים. כשנעמיד את הברית החדשה ואת התנ"ך במבחנים זהים של מהימנות היסטורית ותוקף מוסרי, נראה בשניהם אמת באותה מידה. בכל מקרה, אם תראה בעיתון מעריב או ידיעות אחרונות כתבה שיוצאת נגד כפייה ושחיתות דתית, לא תאמר "אנטישמים!" כך גם לגבי ישוע, ישוע היה יהודי שהטיף נגד השחיתות הדתית של יהודים אחרים, ה-"רבנים" דאז.

 

אהבה!

ההיפך מאנטישמיות – הברית החדשה מורה לנו לאהוב ועוסקת בעניין האהבה לא מעט, לדוגמא דבריו של השליח שאול: "האהבה סבלנית ונדיבה, האהבה אינה מקנאת, האהבה לא תתפאר ולא תתנשא, היא לא תנהג בגסות, לא תדרוש טובת עצמה, לא תירגז ולא תחשוב רעה. האהבה לא תשמח בעוולה, כי באמת שימחתה. היא תכסה על הכל, תאמין בכל, תקוה לכל ותסבול את הכל." (ראשונה לקורינתיים י"ג) יתר על כך, הברית החדשה הורתה לנוצרים לתרום כסף ליהודים (האיגרת הראשונה לקורינתיים פרק ט"ז). לזכור שהיהודים כעם הם העם הנבחר אפילו שדחו את המשיח (האיגרת אל הרומים פרק ט). לשמור להגן ולדאוג ליהודים (הבשורה על פי מתי פרק כ"ה). וכמובן להתפלל עבור העם היהודי.

 

שטיפת מוח דתית

אך ישנם רבנים שבהחלט מנסים להאפיל רושם שלילי עד מאוד על הברית החדשה, מוציאים שם רע לספר כאחד המלא באנטישמיות ושנאה ואפילו לא מותירים אפשרות לחקר עצמי לתלמידם בכך שמטילים איסור על קריאת הברית החדשה, הרב מאיר צוקרמן אמר "אסור לעיין בברית החדשה". הרב ש.שפירא הכריז שאסור אפילו להחזיק בבית עותק של הברית החדשה. אז אם אסור אפילו לרבנים לקרוא את הברית החדשה, איך הם יודעים שהברית החדשה היא אנטישמית?

 

יהודים משכילים על הברית החדשה

אך יש כאלה שלא מפחדים לחשוף את עצמם לברית החדשה ואם נבחן דעותיהם על הברית החדשה של כמה יהודים משכילים, נופתע.

הרב ליכטנשטיין (בעבר הרב הראשי להונגריה) כתב לפני מותו: "בעבר סברתי שהברית החדשה הינו ספר טמא, מקור לגאווה, אנוכיות, שנאה, אנטישמיות ואלימות, אך כאשר פתחתי את הספר, הרגשתי כיצד הוא שובה את ליבי בצורה משונה ונפלאה. לפתע, תפארת ואור חדרו לנשמתי. חיפשתי קוצים אך מצאתי ורדים, פנינים במקום אבנים, במקום שנאה מצאתי אהבה. במקום נקמה מצאתי סליחה. במקום עבדות מצאתי חירות."

המדען אלברט אינשטיין בראיון למגזין saturday evening post: "איש אינו יכול לקרוא את הבשורות בברית החדשה מבלי לחוש בנוכחותו של ישוע. האישיות שלו פועמת בכל מילה. אין מיתולוגיה המלאה בחיים כאלה".

ברוך שפינוזה במכתב לקרוב משפחתו הנרי הולדנבורג: "החכמה הניצחית של אלוהים מתגלה בכל, אך בעיקר בנפש האנושית ומעל הכל, בזאת של ישוע מנצרת".

פרופסור מרדכי בובר (האוניברסיטה העברית בירושלים) כתב בספרו "שני סוגים של אמונה": "מאז היותי ילד, כשקראתי את הברית החדשה, ראיתי בישוע כאחי הגדול".

 

אולי גם יעניין אותך: