ההיעלמות המדהימה של ההומיניד

מאובנים אנושיים (הנחשבים למאובני ביניים בין הקופים לבני האדם) לאחרונה חוו היעלמות מפתיעה ובלתי צפויה. מספר גדול של חוקרים טוען כיום כי הומו היידלברגנסיס, מאובן  מפתח עיקרי שמייצג את המעבר בין הקוף לאדם בתהליך האבולוציה האנושית, מעולם לא היה קיים. אם אכן זהו המצב, למחסור במאובן זה יהיו השלכות מחרידות עבור מודלים אבולוציוניים נטורליסטים.

מאז 1970, פלאונטולוגים האמינו שההומו-היידלברגנסיס ייצג מאובן ביניים המקשר את ההומו ארקטוס לבני האדם המודרניים והניאנדרטליים. אנתרופולוגים האמינו כי ההומו-היידלברגנסיס הוא אב קדמון משותף שממנו נוצרו שתי שושלות נפרדות, אחת שמובילה לבני האדם המודרניים והאחרת לניאנדרטליים ולאדם הדניסובי. אחרים חשבו שההיידלברגנסיס הוביל אך ורק לניאנדרטלים ולאדם הדניסובי, בעוד שהמין הנקרא הומו אנטססור שימש כאב קדמון משותף לבני האדם המודרניים ולשושלות הניאנדרטליים\הדניסוביים בעת האבולוציוני האנושי.

חוקרים העריכו כי ההיידלברגנסיס התקיים לפני כ800,000 -200,000 והתגורר באפריקה, אירופה ואסיה. הביסוס לקיומו של הומיניד זה הגיע מתגלית בהרי אטאפוורקה בספרד בה נחשפו עצמות של הומינידים. אותם הומינידים הוערכו כי התקיימו לפני 430,000 שנים והם נחשבו לשרידים של ההיידלברגנסיס.

לעומת זאת, הערכה מחודשת ואחרונה של ממצא זה הביאה למסקנה כי היצורים האלה היו הרבה יותר דמויי ניאנדרטליים מאשר שחשבו לפני כן¹. על בסיס מסקנה זו צוות החוקרים מספרד טוען שהדגימות שנמצאו בהרי אטאפוורקה אינם יכולים להצביע על כך כי מדובר בהומו-היידלברגנסיס. דבר זה הוביל למספר אנתרופולוגים להסיק שהומו-היידלברגנסיס לעולם לא היה קיים².

זה די מזעזע לחשוב שניתוח מחודש של דגימות מאובנות מאתר יחיד יכול להטיל ספק על קיומו של מאובן ביניים עיקרי ומשמעותי באבולוציה האנושית. במידה ויתברר כי ההיידלברגנסיס מעולם לא היה קיים, הדבר יצור תוהו ובוהו במודלים האבולוציוניים.

1. J. L. Arsuaga et al., "Neandertal Roots: Cranial and Chronological Evidence from Sima de los Huesos," Science 344 (June 20, 2014): 1358–63.
Michael Balter, "RIP for a Key Homo Species?," Science 345 (July 11, 2014): 129.2