העברת גנים אופקית מעלה ספקות בנוגע לתזת המוצא המשותף

מאת פאזלה ראנה

במשך השנים האחרונות, ביולוגים המאמינים בתאוריית האבולוציה, השתמשו ברצפי הדנ"א על מנת לבנות עצים אבולוציוניים. אך האם יש מנגנון אחר אשר יכול להסביר את הדמיון ברצפי הדנ"א?

טרנספוזונים (Transposon) הם רצפי DNA שיכולים לנוע מאתר לאתר בתוך הגנום של אותו תא, בתהליך שנקרא טרנספוזיציה. לאחרונה, לעומת זאת, ביולוגים גילו שטרנספוזונים יכולים לנוע מתוך גנום של אורגניזם אחד אל תוך גנום של אורגניזם אחר. הגילוי הזה לא היה חדשות טובות באוזניהם של הביולוגים הבונים את התאוריות שלהם על גב תאוריית האבולוציה. היכולת של הטרנספוזונים לנוע ולקפוץ בצורה כזו יוצרת בלבול, היא מעלה ספקות בנוגע לראיות, לכאורה, של האבולוציה הביולוגית.

אב קדמון משותף

בשנים האחרונות, ביולוגים אבולוציוניים השתמשו רבות בדמיון רצפי הדנ"א כדי לבנות עצים פילוגנטיים. החוקרים מסתמכים על כך שאורגניזמים עם רצפי דנ"א משותפים חולקים אב קדמון משותף. אך ישנו מנגנון אחר אשר יכול להגביר את הדמיון ברצפים הגנטיים, והוא מנגנון העברת גנים אופקית-HGT לדוגמא.

העברת גנים אופקית מתייחסת לכל תהליך ביולוגי בו אורגניזם מעביר חומר גנטי לתא אחר שאינו צאצא שלו. תהליך זה מתרחש לעיתים תכופות בבקטריות וארכיאה. ההשלכה של תהליך זה היא שמנקודת מבט אבולוציונית, לחיידקים אשר אינם חולקים אב קדמון משותף יהיו רצפי דנ"א דומים ,למרות שהם אינם חולקים אב משותף.

עד לאחרונה, רוב הביולוגים חשבו כי תהליך זה מתרחש בקרב חיידקים בלבד. לעומת זאת, בשנים האחרונות, חוקרים גילו כי תהליך זה מתרחש בצמחים ובעלי חיים. לדעתם תהליך זה מתווך על ידי וירוסים ופתוגנים חד תאיים המועברים ממין למין באמצעות וקטור פתוגני. בגלל ניידות הטרנספוזונים בתוך הגנומים, הם משתתפים בקלות בתהליך העברת גנים אופקית (HGT).

בדומה לחיידקים, תהליך העברת הגנים האופקית מקשה על יכולתם של ביולוגים אבולוציוניים להשתמש בטרנספוזונים על מנת למפות זיקות אבולוציוניות אמינות. לדוגמא, חוקרים גילו כי כאשר הם השתמשו בשני סוגים שונים של טרנספוזונים, הנקראים BovB ויסודות ספין, כדי לבנות עצים אבולוציוניים, התוצאה הייתה אבסורדית: פרות היו קשורות יותר אבולוציונית לנחשים מאשר לפילים ושממיות היו קשורות יותר לסוסים מאשר ללטאות.

אנשים רבים רואים ברצפי דנ"א דומים כעדות מוחצת לאבולוציה ומוצא משותף. אך מחקר חדשני זה מדגים מנגנונים אחרים, כגון העברת גנים אופקית, אשר יכולים ליצור רצפי דנ"א דומים באורגניזמים. לכן, דבר זה מעלה ספקות עמוקות בנוגע למוצא המשותף של כל היצורים.

ככל שהמדע ממשיך לחשוף את התהליכים אלה, רעיון המוצא המשותף נחלש, בעוד שרעיון התכנון המשותף- מתחזק.

 

אולי גם יעניין אותך: