השליח המסתורי שפגש את משה
"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי׃ הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ אַל־תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ׃ כִּי אִם־שָׁמֹעַ תִּשְׁמַע בְּקֹלוֹ וְעָשִׂיתָ כֹּל אֲשֶׁר אֲדַבֵּר וְאָיַבְתִּי אֶת־אֹיְבֶיךָ וְצַרְתִּי אֶת־צֹרְרֶיךָ׃ כִּי־יֵלֵךְ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וֶהֱבִיאֲךָ אֶל־הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וְהִכְחַדְתִּיו׃ לֹא־תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם׃ וַעֲבַדְתֶּם אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת־לַחְמְךָ וְאֶת־מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ" (שמות כ"ג 25-20).
זהותו של השליח המסתורי הזה משכה תשומת לב רבה מצד הפרשנים היהודים המסורתיים. יש הטוענים כי אותו שליח אינו אלא התורה ו/או ארון הברית, שכן שמו של האל נישא עליהם. חלק טענו כי מדובר בשליח שגאל את יעקב מכל רע (בראשית ל"ח 16). אחרים טוענים כי השליח הוא מיכאל (עיין דניאל י' 13, 21; י"ב 1). פרשן יהודי אחד אפילו טען כי השליח הוא לא אחר מאשר נוכחותו הפעילה של אלוהים בקרב עמו.
בהתחשב בכך שעם ישראל נדרש לציית לאותו שליח, שהוא מוחל להם, ששם ה' מצוי בקרבו, שהאיסור על עבודה זרה מופיע מיד אחר-כך באותו הקשר (שמות כ"ג 25-24), נכון יותר לזהות את השליח הזה כאלוהים אשר התגלה למשה בסנה (שמות ג' 2), והופיע לפני ישראל בעמוד הענן (שמות י"ד 20-19). השליח המסתורי הזה נוטל חלק בזהותו של אלוהים, אך יש לו גם זהות ייחודית משלו. הפולחן והציות לשליח אלוהי זה עולים בקנה אחד עם תובנת התורה אודות אחדות האלוהים (דברים ו' 4).
אף על פי שהוויכוח על זהותו של השליח מעולם לא הוכרע בקרב היהדות המסורתית, היהדות המקראית, המשיחית, סיפקה התשובה נאותה. אוי, כמה אנו מתפללים שעמנו יבין במהרה כי האל ש"התגלה" למשה מתוך הסנה והאל אשר "התגלה" בענן כדי להגן על עמנו, הוא אלוהים שהתגלה בבשר במטרה להציל את עמו מחטאיהם!
"בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר, וְהַדָּבָר הָיָה עִם הָאֱלֹהִים, וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר. הוּא הָיָה בְּרֵאשִׁית עִם הָאֱלֹהִים. הַכֹּל נִהְיָה עַל-יָדָיו, וּמִבַּלְעָדָיו לֹא נִהְיָה כָּל אֲשֶׁר נִהְיָה… הַדָּבָר נִהְיָה בָּשָׂר וְשָׁכַן בְּתוֹכֵנוּ; וַאֲנַחְנוּ רָאִינוּ אֶת כְּבוֹדוֹ, כְּבוֹד בֵּן יָחִיד מִלִּפְנֵי אָבִיו, מָלֵא חֶסֶד וֶאֱמֶת" (יוחנן א' 3-1, 14).