מה הקשר בין יציאת מצרים לישעיה נג? יותר ממה שחשבת…

"אַתֶּם עֵדַי נְאֻם־יְהוָה וְעַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחָרְתִּי לְמַעַן תֵּדְעוּ וְתַאֲמִינוּ לִי וְתָבִינוּ כִּי־אֲנִי הוּא לְפָנַי לֹא־נוֹצַר אֵל וְאַחֲרַי לֹא יִהְיֶה" (ישעיה מג 10).

רב ידוע בעל ערוץ ביוטיוב מפורסם, מצטט את ישעיה מג 10 – פסוק המזהה את עם ישראל כעבד ה' – כהוכחה לכך שהעבד בישעיה נג מתייחס אף הוא לישראל. בעוד אין עוררין על–כך שעם ישראל אכן מכונה עבד ה' לאורך ישעיהו מ–נה, ניסיונו של רב זה להכחיש את הפרשנות המשיחית של ישעיהו נג אינו מסביר את השימוש העקבי והאסטרטגי של ישעיה במוטיב יציאת מצרים לאורך אותם פרקים.

בפסוק לעיל (ישעיה מג 10), נעשה השימוש הראשון של ישעיהו בביטוי "למען תדעו… כי אני הוא" (ראו גם מה 3, 6). באופן לא מפתיע, זהו ביטוי מפתח בסיפור יציאת מצרים (שמות ח 6, 18, ט 29, יא 7). העובדה שישעיה רומז במכוון לסיפור יציאת מצרים, מקבלת משנה–תוקף על ידי התייחסויותיו הברורות ליציאת מצרים בישעיהו מג 16–17:

"כֹּה אָמַר יְהוָה הַנּוֹתֵן בַּיָּם דָּרֶךְ וּבְמַיִם עַזִּים נְתִיבָה׃ הַמּוֹצִיא רֶכֶב־וָסוּס חַיִל וְעִזּוּז יַחְדָּו יִשְׁכְּבוּ בַּל־יָקוּמוּ דָּעֲכוּ כַּפִּשְׁתָּה כָבוּ".

כיצד אפוא קשור הדבר לזהותו של העבד בישעיהו נג? על פי ישעיה מג 10, מטרת יציאת מצרים החדשה (ראו ישעיה מג 18–19) אינה רק כדי שישראל ידעו את ה', אלא גם למען יאמינו בו; האמונה אינה אלא מוטיב חשוב נוסף הממסגר את סיפור יציאת מצרים הראשונה של ישראל (שמות ד 1, 5, 8–9, 31, יד 31, יט 9).

עם זאת, חשוב להבין כי נושא האמונה ביציאת מצרים הראשונה של ישראל, כרוך באמונה לא רק באלוהים אלא גם במשה, המכונה עבד ה'. מאחר שסיפור יציאת מצרים הראשונה מגיע לשיאו באמונה בה' ובמשה עבדו (שמות יד 31), ניתן על–נקלה לזהות את עבד ה' כמשיח בסיום הכביר של יציאת מצרים החדשה אשר מתאר ישעיה.

"הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד… מִי הֶאֱמִין לִשְׁמֻעָתֵנוּ וּזְרוֹעַ יְהוָה עַל־מִי נִגְלָתָה" (ישעיה נב 13, נג 1).

אולי גם יעניין אותך: