את מה אלוהים ברא קודם: את השמש או את כדור הארץ?

ספקנים רבים טוענים כי קיימת טעות מדעית חמורה בספר בראשית פרק א', בכך שהפרק מלמד שאלוהים ברא את השמש והכוכבים אחרי כדור הארץ כאשר המדע טוען את ההפך. האם זה מה שספר בראשית מלמד? האם קיימת סתירה בין מדע לבראשית?

אלוהים נתן לנו שני ספרים, את כתבי הקודש ואת ספר הטבע שזו הבריאה שלו. התפקיד שלנו זה לקחת את שני הספרים בחשבון ולא להתעלם משום פרט. שני הספרים לא יכולים לסתור אחד את השני כי הם ההתגלות של אלוהים (תהילים י"ט). זו טעות לחשוב שספר בראשית מלמד כי הכוכבים נבראו אחרי כדור הארץ.

הכוכבים והשמש נבראו בפסוק 1 של בראשית: "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ". הביטוי העברי "את השמים ואת הארץ" מתייחס ליקום כולו, לכל הבריאה ולכל דבר שניתן לראות או שיש לו קיום פיזי. זה מצביע על כך שהגופים השמימיים-כדור הארץ השמש, הירח כוכבים והפלנטות האחרות נבראו ב"בראשית" (פסוק 1).

השאלה המתבקשת היא האם אלוהים לא ברא את השמש ביום הרביעי אחרי כדור הארץ? "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים: אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים" (16).כדי לענות על השאלה הזו אנו צריכים להבין את המשמעות של הפועל "ויעש" שמופיע בפסוק 16. "עשה" פירושו לעצב או לעבוד על משהו (שנברא קודם לכן) ופועל זה שונה מהמילה "ברא" שמופיעה במקומות שונים בבראשית א'. ברא פירושו להביא משהו חדש לידי קיום. אלוהים "עשה" את השמש הירח והכוכבים ביום הרביעי, הם לא "נבראו" באותו יום.

אז מה כן הפסוק אומר? ביום הרביעי אלוהים גרם לשמש הירח והכוכבים להיראות מפני השטח של כדור הארץ כדי לסמן עונות ימים ושנים: וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל-הָאָרֶץ. כלומר ביום הרביעי אלוהים מינה את הגופים השמימיים לתפקיד של לוח שנה: "וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים". הוא לא ברא אותם אחרי כדור הארץ, אלא הם נבראו לפני כן, בפסוק 1. ביום הרביעי אלוהים מינה אותם לתפקיד ועבד עליהם ("ויעש").

 

אולי גם יעניין אותך: