אמיתות מדעיות ורפואיות בכתבי הקודש

בתנ"ך כתובות עובדות מדעיות שלא היו עדיין ידועות לבני אדם באותה העת – התנ"ך מכיל עובדות מדעיות שלא היו ידועות לאנושות בזמן שבו הן נכתבו? ובכן, זה אכן כך! כיצד מחברי התנ"ך שזרו בו מידע על עובדות מדעיות שלא היו ידועות להם אלמלא מסר להם אלוהים את המידע? להלן כמה דוגמאות של מידע מדעי זה.

 

העולם עגול ותלוי בחלל

עד שנת 1492 כל בני האדם האמינו שכדור הארץ הוא שטוח. דעה זו הייתה רווחת גם לפני 2,000 שנים כאשר הנביא ישעיהו כפר ב"חכמת" הדור שלו, וכתב שכדור הארץ עגול (חוגת הארץ):

"הַיֹּשֵׁב עַל חוּג הָאָרֶץ, וְיֹשְׁבֶיהָ כַּחֲגָבִים; הַנּוֹטֶה כַדֹּק שָׁמַיִם, וַיִּמְתָּחֵם כָּאֹהֶל לָשָׁבֶת" (ישעיהו מ' 22).

בערך באותה תקופה, תיאר איוב את כדור הארץ כתלוי בחלל: "נֹטֶה צָפוֹן עַל תֹּהוּ, תֹּלֶה אֶרֶץ עַל בְּלִי מָה" (איוב כ"ו 7).

כמובן ששתי עובדות מדעיות אלו לא היו ידועות לאף אחד בדור של ישעיהו ואיוב. עם זאת, ישעיהו ואיוב ידעו את האמת.

 

נתיבות בים

מזמור ח' נכתב על ידי דוד המלך לפני כ-3,000 שנה. פסוק 8 בפרק ח' מדבר על זרמי המים בימים: "צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם; עֹבֵר אָרְחוֹת" (תהילים ח' 8).

בשנת 1855 גילה ד"ר מת'יו פונטיין מורי את זרמי הים. עד לאותה העת לא ידעו שיש נתיבות זרמים בימים. כיום אוניות משתמשות בזרמים הללו לניווט. אחד מהם, זרם הקרומוול עובר לאורך של 20,800 קילומטרים בתוך האוקיינוס השקט.

 

קו השבר האחראי לרעידות האדמה באזורינו עובר דרך הר הזיתים

הנביא זכריה ניבא בסביבות 520 שנה לפה"ס שיבוא היום והמשיח יעמוד על הר הזיתים הפונה לירושלים, וההר יתפצל לשניים:

"וְעָמְדוּ רַגְלָיו בַּיּוֹם הַהוּא עַל הַר הַזֵּיתִים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם מִקֶּדֶם וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים מֵחֶצְיוֹ מִזְרָחָה וָיָמָּה גֵּיא גְּדוֹלָה מְאֹד. וּמָשׁ חֲצִי הָהָר צָפוֹנָה וְחֶצְיוֹ נֶגְבָּה" (זכריה י"ד 4).

ידוע כיום שישראל נמצאת על קו השבר הגדול ביותר בעולם, עמק הריפט, הבקע הסורי אפריקני. המכון הגיאולוגי בתל אביב גילה שיש קו שבר רציני של רעידות אדמה העובר דרך הר הזיתים.

 

לאוויר יש משקל

העובדה שלאוויר יש משקל התבססה בסך הכול לפני 300 שנה, עד לאותו הזמן לא ידע זאת איש. אך בתנ"ך, עובדה זו מוזכרת בספר איוב שנכתב לפני יותר מ-2,000 שנה:

"וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תָּבוֹא וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה וְנֶעֶלְמָה מֵעֵינֵי כָל חָי, וּמֵעוֹף הַשָּׁמַיִם נִסְתָּרָה… אֱלֹהִים הֵבִין דַּרְכָּהּ וְהוּא, יָדַע אֶת מְקוֹמָה, כִּי הוּא לִקְצוֹת הָאָרֶץ יַבִּיט, תַּחַת כָּל הַשָּׁמַיִם יִרְאֶה. לַעֲשׂוֹת לָרוּחַ מִשְׁקָל…" (איוב כ"ח 25-20).

 

החיים הם בדם

בשנת 1616, גילה ויליאם הנרי שמחזור הדם בגוף חיוני כדי לחיות. עובדה שהתנ"ך גילה 3,000 שנה קודם.

"כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא…" (ויקרא י"ז 11).

 

התאדות המים

כיום ידוע שהמים מתאדים ועולים לשמים, שם הם מצטברים לעננים ואחר כך יורדים בחזרה כגשם, וחוזר חלילה. שלמה המלך כתב על כך בספר קהלת א' 7 לפני דורות רבים:

"כָּל הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל הַיָּם, וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא; אֶל מְקוֹם, שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת".

 

מחזוריות הרוח

כיום ידוע שיש מחזוריות בכל התהליכים בעולם, כולל המחזוריות של נשיבת הרוחות. שלמה המלך ידע על תופעה זו לפני 3000 שנה:

"הוֹלֵךְ אֶל דָּרוֹם וְסוֹבֵב אֶל צָפוֹן. סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ וְעַל סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ" (קהלת א' 6).

 

חיידקים יכולים לגרום למחלות

כיום ידוע שחיידקים יכולים לעבור מאדם אחד לשני ולגרום למחלות. לפני אלפי שנים נכתבו בתורה מצוות רחיצת ידיים וניקיון (ויקרא י"ג, י"ד, ט"ו):

"וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר" (ויקרא י"ד 9).

 

הבריאות הנפשית משפיעה על הבריאות הפיזית

כיום מבינים את השפעת המתח והדאגות על הבריאות הפיזית. דאגה יכולה להביא למחלות, ודיכאון יכול להביא לבעיות פיזיות חמורות. 3,000 שנה קודם לכן, הפסוקים שבתנ"ך מגלים לנו מידע זה:

"חַיֵּי בְשָׂרִים לֵב מַרְפֵּא וּרְקַב עֲצָמוֹת קִנְאָה" (משלי י"ד 30).

"לֵב שָׂמֵחַ יֵיטִיב גֵּהָה וְרוּחַ נְכֵאָה תְּיַבֶּשׁ גָּרֶם" (משלי י"ז 22).

 

בשר חזיר ופירות ים מעבירים מחלות (פחות רלוונטי לשיטות הבישול המודרניות, אך כן בעבר)

בספר ויקרא בתנ"ך אלוהים מצווה על בני ישראל לא לאכול בשר חזיר ולא לאכול פירות-ים למיניהם:

 

"אֶת זֶה לא תאכְלוּ…וְאֶת הַחֲזִיר… טָמֵא הוּא לָכֶם" (ויקרא י"א 4, 7).

"וְכֹל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת, בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים, מִכֹּל שֶׁרֶץ הַמַּיִם… שֶׁקֶץ הֵם לָכֶם" (ויקרא י"א 10).

בשנת 1860 גילו שחזירים נגועים יכולים להעביר את מחלת השערוניות (trichinosis) ופירות ים מעבירים וירוסים. בנוסף, חזירים ורכיכות ניזונים מנבלות.

ייתכן שמידע זה המופיע בתנ"ך זמן כה רב לפני שמדענים גילו אותו, הוא הדבר שהשפיע על מדענים ידועים, כמו סר פרנסיס בייקון, סר אייזק ניוטון, וגליליאו גליליי, להכיר באמת של התנ"ך:

 


 

סר פרנסיס בייקון – פילוסוף ומגן על המהפכה המדעית. יצירותיו מבססות מתודולוגיה אינדוקטיבית למחקר המדעי, כלומר רכישת מידע מעולם הטבע על ידי ניסויים, צפייה ובדיקה של היפותזות. היה גם מייסד החברה המלכותית של לונדון. הוא אמר דברים אלה:

"…אדם אינו יכול ללמוד יתר על המידה את ספר הספרים, שהוא דבר אלוהים…"

 

סר אייזק ניוטון – ממציא תיאוריית הכבידה ושלושת חוקי התנועה, אמר אף הוא:

"מצאתי בתנ"ך יותר סימנים ודאיים המראים על מהימנותו, מאשר בכל ספר היסטוריה אחר".

 

גליליאו גליליי – פיסיקאי, אסטרונום שפיתח את מושג החוקים המטימתיקאים השולטים ביקום:

"בעניין התיאוריות (הפיזיות) הכתובות שעדיין לא הוצגו: 'כל דבר המנוגד לתנ"ך חייב להיות ללא ספק שגוי, לכן יש להוכיחו בכל דרך אפשרית' ".

 

ד"ר צ'ארלס ה' מאיו – מנתח, ובנו של אחד ממייסדי קליניקות המאיו המפורסמות מסכים:

"גם בחולי וגם בבריאות ניתן למצוא נחמה ועצה טובה בתנ"ך".

 

בתנ"ך כתובות עובדות מדעיות שלא היו עדיין ידועות לבני אדם באותה העת – התנ"ך מכיל עובדות מדעיות שלא היו ידועות לאנושות בזמן שבו הן נכתבו? ובכן, זה אכן כך! כיצד מחברי התנ"ך שזרו בו מידע על עובדות מדעיות שלא היו ידועות להם אלמלא רוח אלוהים השרתה את כתיבת כתבי הקודש?

עקרונות רבים של הרפואה וההיגיינה המודרניות מצויים בכתבי הקודש – עוד הרבה לפני שהם 'התגלו' לראשונה על ידי המדע המודרני. לא ניתן לפתור זאת על ידי חכמת אדם או ניסוי ותהיה, שהרי באותה תקופה לא ידעו על חיידקים וויטמינים, למען האמת, עד לא מזמן, אנשים רבים היו נפטרים למרות שניתוחים עברו בהצלחה – בגלל זיהום חיידקי הנוצר מחוסר בסניטציה.

סניטריה

העדות הראשונה לרפואה ציבורית ולפעילות תברואתית ניתן למצוא כבר בחמשת חומשי תורה, שם אלוהים הורה לבני ישראל להתרחק מהחולים, ואם בכל זאת מישהו בא אתם במגע, היה עליו להיטהר (ויק' י"ג 1 – י"ד 57; במד' ה' 2-4; דבר' כ"ג 10). בני ישראל נצטוו להשמיד חפצים מזוהמים (ויק' י"א 33; ט"ו 12), לשרוף בגדים ישנים (י"ג 47-58) ולשמור על ניקיון המחנה (דבר' כ"ג 12-13).

נאסר עליהם לאכול בשר חיה שמתה באופן טבעי (דבר' י"ד 21) והיה עליהם לשמור על היגיינה אישית. בני ישראל לא יכלו לדעת שחיידקים עוברים לחפצים ומחפצים לאנשים אחרים, או שחוסר ניקיון גורם למחלות. כמו כן לא יכלו לדעת שחיה שמתה באופן טבעי נושאת בחיידקים.בתנ"ך הקפיד עם ישראל לקיים יחסי מין רק במסגרת הנישואים, מה שמנע מהם להיחשף למחלות מין שונות.

נהוג לומר שהרפואה המודרנית החלה בשנת 1876, כשלואי פסטר ורוברט קוך גילו במקביל ובלי לדעת זה על זה, שמחלות עלולות לעבור מאדם לרעהו – כלומר, שהן מִדבקות. התגלית הזו נדחתה בבוז על ידי הרופאים באותם ימים. הרופאים והמדענים הגנו בלהיטות על התיאוריה היוונית העתיקה, שאמרה שבתנאים מתאימים חיידקים מתפתחים בעצמם, ושאנשים חולים מכיוון שבגופם התפתחו חיידקים יש מאין. בעזרת שורה של ניסויים זהירים הצליחו פסטר וקוך להוכיח שאפילו בעל החיים הפשוט ביותר אינו יכול לצוץ ממקור חסר חיים. קוך אף הוכיח את מה שהיום הוא ברור כל כך – שחיידקים מסוימים אחראים למחלות מסוימות.

הרפואה המודרנית אימצה את העקרונות שבכתבי הקודש בכל הקשור ללידה, יחסי מין, נטילת ידיים, טיפול בפצעים, חיטוי, קבורה וביוב. כל אלה מאשרים שמחלות עוברות מאדם לאדם, ושהדרך היעילה ביותר להתמודד עם מחלות היא לבודד את החולים ולמנוע הדבקה על ידי שמירה על היגיינה. הרפואה המודרנית התפתחה רק אחרי שהרעיון שחיים נוצרים מאליהם ירד מעל הפרק.

 

ברית מילה

פרופסור הולט ופרופסור מקינטוש מתוך מחקרם על ברית מילה ב-1953: "לתינוק ממין זכר שנולד יש רגישות מוגברת בין היום השני ליום החמישי ללידתו. שטפי דם בזמן זה, אף כי מסכני חיים בדרך כלל, עלולים לגרום נזק רציני לאיברים הפנימיים, בעיקר למוח, ואף לגרום למותו של התינוק. הנטייה לשטפי הדם נעוצה בעובדה שהיסוד החשוב לקרישת הדם, ויטמין K אינו מיוצר במעיים עד היום השביעי, חומר שני הנחוץ גם הוא לקרישת דם תקינה הוא הפרוטרומבין. כמות ההפטותומבין ביומו השלישי של התינוק היא כ-30% מהכמות הנורמלית. כל ניתוח שיבוצע בילד באותו יום, עלול לגרום לשטף דם רציני. הפרוטומבין מגיע ביום השמיני לרמת שיא של 110% ויותר, מיד לאחר מכן הוא יורד ומתייצב במאה אחוז.

נראה שלתינוק בן שמונת ימים יש יותר פרוטומבין מבכל יום אחר בימי חייו של האדם. לפיכך מבחינת מצב הכמויות של הויטמין K והפרוטומבין, היום המתאים ביותר לביצוע ברית מילה בחייו של בן האדם הזכרי הוא היום השמיני".

"וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם…" (בראשית י"ז 12).

המדע הרפואי גילה רק לאחרונה את היתרון המדהים של הסרת הערלה דווקא ביום השמיני ללידה. ביום השמיני להולדת בן זכר, רמת הפרותרומבין וויטמין K (הגוף משתמש בויטמין K ליצירת חלבוני קרישת הדם) מגיעים לשיאם. ברור שאלוהים ידע על תכונה זו של הפרותרומבין ולכן ציווה שהזכרים הנולדים לבני ישראל ימולו ביום השמיני. בנוסף, גילו שהסרת הערלה מאבר המין של הזכר בברית המילה מגנה מפני דלקות. בשנת 1988, אגוד הרופאים בקליפורניה נתן את חותמתו על ברית המילה כ"כלי יעיל לרפואה ציבורית" (החלטת חוק מרץ 1988).

 

 

"הולט פדיאטריקס" מהדורה 21, עמ' 126 125 ניו יורק 1953
אולי גם יעניין אותך: