האמונה, לא המוצא משנה
"וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ פִּתְחוּ אֶת־פִּי הַמְּעָרָה וְהוֹצִיאוּ אֵלַי אֶת־חֲמֵשֶׁת הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה מִן־הַמְּעָרָה׃ וַיַּעֲשׂוּ כֵן וַיֹּצִיאוּ אֵלָיו אֶת־חֲמֵשֶׁת הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה מִן־הַמְּעָרָה אֵת מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם אֶת־מֶלֶךְ חֶבְרוֹן אֶת־מֶלֶךְ יַרְמוּת אֶת־מֶלֶךְ לָכִישׁ אֶת־מֶלֶךְ עֶגְלוֹן׃ וַיְהִי כְּהוֹצִיאָם אֶת־הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה אֶל־יְהוֹשֻׁעַ וַיִּקְרָא יְהוֹשֻׁעַ אֶל־כָּל־אִישׁ יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֶל־קְצִינֵי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הֶהָלְכוּא אִתּוֹ קִרְבוּ שִׂימוּ אֶת־רַגְלֵיכֶם עַל־צַוְּארֵי הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וַיִּקְרְבוּ וַיָּשִׂימוּ אֶת־רַגְלֵיהֶם עַל־צַוְּארֵיהֶם" (יהושע י 24-22).
לסיפור הצלת יהושע את ארבע ערי הגבעונים (פרק ט 17) מקואליציית חמשת מלכים (י 5-3), קיימות הקבלות רבות ומכוונות לסיפור הצלת אברהם את אחיינו לוט מחמשת הצבאות בבראשית יד 9 (אני מעודד אתכם לאתר בעצמכם את אותן הקבלות בין יהושע י לבראשית יד). מטרת ההקבלות הללו היא להציג את יהושע בדמותו של אברהם ולסייע בידינו לזהות את ניצחונו הצבאי המופלא של יהושע אל-מול הקשיים העצומים העומדים בדרך להתגשמות הבטחת אלוהים לאברהם ולזרעו: "וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו" (בראשית כב 17; כד 60).
אם נוסיף למשוך בחוטים הטקסטואליים של הקטע הזה ביהושע, במיוחד בדרישתו מקציניו להניח את רגליהם על צווארם של חמשת המלכים, בראשית ג 15 יושפע מכך: "וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב". פעולה זו, של עמידה על ראש האויב, קושרת את סיפור הקרב העתיק הזה לניצחונו של המשיח על קואליציה שטנית בראשות השטן (ראו בראשית מט 10-8; במדבר כד 19-17; תהילים עב, קי).
למרות שאנו נמצאים בעיצומו של קרב עז, כנגד אויב גדול וחזק מאיתנו, אל לנו לשכוח כי "הוּא אֲשֶׁר בָּכֶם גָּדוֹל מִזֶּה אֲשֶׁר בָּעוֹלָם" (יוח"א ד 4). וכאשר יהושע של הברית החדשה ישוב כאל-גיבור, לא רק שהוא יביס את אויביו כפי שעשה יהושע בן-נון, נוכל אנו לחגוג את ניצחונו בדומה לקציניו של יהושע: "וֵאלֹהֵי הַשָּׁלוֹם יַכְרִיעַ בִּמְהֵרָה אֶת הַשָּׂטָן תַּחַת רַגְלֵיכֶם. חֶסֶד אֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ עִמָּכֶם" (רומים טז 20).