פרשת השבוע בְּמִדְבַּר: במדבר א׳:1 – ד׳:20

האם היעד חשוב יותר מהמסע?
האם היעד של החיים חשוב יותר מהמסע עצמו? פרשת השבוע שלנו נפתחת בפסוק: "וַיְדַבֵּר יהוה אֶל־מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מֹועֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר׃" (במדבר א 1) לפי פסוק זה, עם ישראל שוהה כבר שנה אחת בהר סיני. הגיע הזמן לצאת לדרך — אל הארץ המובטחת.
פרשת במדבר, העוסקת בפרקים הראשונים של ספר במדבר, עוסקת בעניינים מכריעים למסע של בני ישראל: מי יילחם בצבא? מי יפרק את המשכן ויקים אותו מחדש? ואיפה ישכון כל שבט סביב המשכן? הפרקים הללו מלמדים אותנו לקח רוחני חשוב: החיים עם אלוהים אינם עוסקים רק ביעד הסופי — הם עוסקים גם בדרך עצמה, ובאופן שבו אנו הולכים בה.
לצערנו, החלק הראשון של המסע של בני ישראל במדבר לא היה מוצלח במיוחד: "צמאים אנחנו!" "רעבים!" "מתגעגעים למצרים!" ובשבועות הקרובים נראה שהחלק השני של המסע יהיה קשה עוד יותר.
נראה כי המקומות המדבריים בחיינו חושפים את הגרוע שבנו. רועה קהילה אחד אמר לי פעם שהוא מלמד רק "תאולוגיית משחת שיניים" — כמו שבשפופרת, כשלוחצים — יוצא מה שיש בפנים. החדשות הלא–משמחות הן: מה שיוצא מאיתנו במדבר — הוא באמת מה שבתוכנו. מסע ישראל במדבר הוא ראי רוחני לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו. אבל אם המסע של ישראל מהמדבר לארץ ההבטחה היה מלא בכישלונות, מה התקווה שלנו?
היה יכול להיות נהדר למצוא מישהו שילך את המסע הזה במקומנו! למעשה, פרשת השבוע שלנו רומזת (גם אם בעדינות) על הפתרון האלוהי האולטימטיבי להישרדות במדבר. שמתם לב ששבט יהודה מופיע שוב ושוב במקומות חשובים ולא צפויים לאורך התורה?
לדוגמה:
- בפרק הלפני אחרון של בראשית, מדובר על מלך עתידי משבט יהודה שיביא ברכה לישראל ולעמים (בראשית מט 10).
- בספר שמות אנו רואים את בצלאל משבט יהודה שנבחר על ידי אלוהים לבנות את המשכן — האוהל החשוב בהיסטוריה.
ועכשיו, גם בספר במדבר — שבט יהודה מקבל כבוד מיוחד: "וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם וְנָשִׂיא לִבְנֵי יְהוּדָה נַחְשֹׁון בֶּן־עַמִּינָדָב׃" (במדבר ב 3) ומי יוביל את העם בצעדה אל ארץ ההבטחה? פתחו את במדבר פרק י כדי לגלות אם ניחשתם נכון…
למה אלוהים מדגיש שוב ושוב את שבט יהודה? כי לשבט הזה תפקיד מרכזי בסיפור הגאולה האלוהי. המעמד של יהודה בתורה מצביע על הדרך שבה אלוהים מביא את הניצחון האמיתי במדבר. למרות שעם ישראל נכשל באמונה במדבר, אלוהים הקים בעתיד איש מיהודה שגם הוא, כמו ישראל, יצא ממצרים (מתי ב), גם הוא עבר דרך המים (מתי ג), אבל בניגוד לישראל, הוא שם את מבטחו המלא באלוהים, וניצח את השטן במדבר (מתי ד).
וכאשר אנו מציבים את שבט יהודה במקום של כבוד במחנה חיינו, כלומר, כשאנו מקבלים את בן יהודה הנעלה ביותר – הניצחון של ישוע על השטן במדבר והניצחון שלו על המוות עצמו הופכים להיות הניצחון שלנו!