פרשת השבוע וַיְחִי: בראשית מ"ז:28 – נ':26
האם יעקב ניבא על הנס הראשון של ישוע?
השבוע נבחן את בראשית פרק מ"ז:28 – נ’:26, אחד הקטעים החשובים ביותר בתורה, אחת מהנבואות המשיחיות החשובות ביותר בתנ"ך.
לפני שנביט ספציפית בפסוקים הללו, אני רוצה להראות לכם הקשר רחב יותר על חשיבותו של הקטע הזה. למרות שבני אדם בדרך כלל חושבים על התורה כספר חוקים בלבד, מבט מלמעלה מגלה לנו משהו מדהים: התורה, כמו הספרים הנבואיים האחרים בתנ"ך, נכתבה במיוחד כדי לנבא עתיד מפליא. בארבעה קטעים אסטרטגיים בתורה, אנחנו מוצאים אנשים מנבאים על "אחרית הימים".
בשנים הראשונות לשעבודם של בני ישראל במצרים, יעקב אומר לשבטי ישראל: "…הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר־יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (בראשית מט 1). לאחר מכן, בסוף הנדודים במדבר, בלעם אומר לבלק "וְעַתָּה הִנְנִי הֹולֵךְ לְעַמִּי לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (במדבר כד 14). לבסוף, בהוראות הסיום של משה לעם ישראל לפני מותו, הוא מדבר פעמיים על האחרית הימים! בדברים ד 30 הוא אומר, "בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים…" כמו כן בפרק לא 29, משה אומר, "…וְקָרָאת אֶתְכֶם ה͏ָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים…" באופן מרשים, בשלושה מתוך ארבעת המקומות שבהם התורה מזכירה את אחרית הימים, הדובר ממשיך ומתאר את בואו של מלך המשיח!
כרגע לא נתמקד בשני הקטעים הנוספים על האחרית הימים, העוסקים בבואו של המלך. כעת נתבונן בנבואת יעקב על מלך משבט יהודה שיבוא באחרית הימים. יעקב אומר: ״יְהוּדָה אַתָּה יֹודוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ 9 גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ 10 לֹא־יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי־יָבֹא (שילה) שִׁילֹו וְלֹו יִקְּהַת עַמִּים 11 אֹסְרִי לַגֶּפֶן (עירה) עִירֹו וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנֹו כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשֹׁו וּבְדַם־עֲנָבִים (סותה) סוּתֹו 12 חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן־שִׁנַּיִם מֵחָלָב״ (בראשית מט 8–12)
נבואת יעקב על המלך העתידי, חוזרת מספר פעמים בצורות שונות אצל נביאי ישראל המאוחרים וכתבי הברית החדשה גם כן. לדוגמה, הנביא זכריה מדבר על בואו של מלך ישראל "…עַל־חֲמֹור וְעַל־עַיִר בֶּן־אֲתֹנֹות" (זכריה ט 9). ברור מהאזכור על המשיח שבא על ״חמור ועל עיר בן־אתנות״ כי נבואת זכריה מבוססת על דברי יעקב על המשיח ״…אֹסְרִי לַגֶּפֶן (עירה) עִירֹו וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנֹו…״ (בראשית מט 11) הנה שאלה מעניינת: האם ייתכן כי הנס הראשון של ישוע, הפיכת המים ליין, הוא בעצם התגשמות ראשונה של נבואת יעקב על ימיי הברכה? תהיה שפע כה רב בארץ המובטחת כאשר ישוע יחזור, עד שהוא אפילו יכבס את בגדיו ביין ובדם ענבים!