פרשת השבוע שְׁמוֹת – שמות א':1-ו':1

שמות א':1-ו':1

האם המשיח היה בסנה הבוער?

נתבונן בחלק הראשון מתוך ספר שמות; הוא נקרא "שמות" על שם הפסוק הראשון בספר, המפרט את שמות בני ישראל שבאו למצרים. נתמקד במפגש המפורסם של משה עם אלוהים החיים במדבר, הסנה הבוער (שמות ג'). האם המשיח היה בסנה הבוער?

ראשית, נתחיל במשה. שמות ב' מפרט את נסיבות לידתו המיוחדות ואת גדילתו בארמון פרעה. בתקופה זו מצרים היא המובילה בעולם – לא רק פוליטית, אלא גם בטכנולוגיה ובמדע. משה מקבל את החינוך הטוב ביותר על פני האדמה, כל זה כהכנה להיות המנהיג של העם הנבחר. לא רק זאת, יוסף בן מתתיהו מספר לנו שמשה היה מפקד צבא פרעה, והוביל אותו לניצחונות מזהירים. אך כל ההישגים האנושיים הללו במהלך ארבעים השנים הראשונות של משה לא היו מספיקים למלאכה רוחנית. משה היה זקוק לארבעים שנים נוספות של בידוד, במדבר, כדי לשנות את חייו באופן רוחני ולהפוך לאיש אלוהים שישמש ככלי בידו של האל. התזמון המושלם של אלוהים היה כאשר משה הגיע לגיל שמונים.

אלוהים לא נגלה אל עם ישראל במשך 430 שנה, ועכשיו הוא נגלה למשה: "וַ֠יֵּרָא מַלְאַ֨ךְ יְהֹוָ֥ה אֵלָ֛יו בְּלַבַּת־אֵ֖שׁ מִתּ֣וֹךְ הַסְּנֶ֑ה וַיַּ֗רְא וְהִנֵּ֤ה הַסְּנֶה֙ בֹּעֵ֣ר בָּאֵ֔שׁ וְהַסְּנֶ֖ה אֵינֶ֥נּוּ אֻכָּֽל" (שמות ג':2). במסורת היהודית והנוצרית, הסנה עצמו מייצג את ישראל, צמח צנוע בין האומות, סובל מעונש האש, אך אלוהים במרכזו ולכן אינו נשרף.

סנה בוער איננו מחזה נדיר במדבר. השיחים הללו לעיתים מתלקחים באופן רנדומלי במזג האוויר החם והיבש של המדבר. עם זאת, הסנה הזה היה יוצא דופן, שכן למרות שהוא בער, הוא לא נשרף. שימו לב כי "מַלְאַךְ יְהוָה" היה במרכז השיח הזה, בלהבת אש. אלוהים הופיע באש גם כאשר קיים את בריתו עם אברהם בבראשית ט"ו, וכעמוד אש בהובלת ישראל ממצרים (שמות י"ג: 21; י"ד: 19, 24). מי הוא אותו "מַלְאַךְ יְהוָה"? נענה על כך בהמשך.

הסנה הבוער תופס את תשומת ליבו של משה והוא מתקרב. "וַיַּרְא יְהוָה כִּי סָר לִרְאֹת, וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, מֹשֶׁה! וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי" (שמות ג':4). "מַלְאַךְ יְהוָה" הוא התגלות של אלוהים עצמו! "מַלְאַךְ יְהוָה" מופיע במקרים רבים אחרים בתנ"ך כנוכחות אלוהים על פני האדמה. זה מכין את הדרך לברית החדשה ולגילוי המלא של אלוהים כשהוא לובש צורת אדם – המשיח עצמו, ישוע מנצרת! דרך הסנה, משה פוגש אותו, והמפגש הזה משנה את חייו לחלוטין.

מה אומר "מַלְאַךְ יְהוָה" למשה? שימו לב לפעלים: "וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֔ה רָאֹ֥ה רָאִ֛יתִי אֶת־עֳנִ֥י עַמִּ֖י אֲשֶׁ֣ר בְּמִצְרָ֑יִם וְאֶת־צַעֲקָתָ֤ם שָׁמַ֨עְתִּי֙ מִפְּנֵ֣י נֹֽגְשָׂ֔יו כִּ֥י יָדַ֖עְתִּי אֶת־מַכְאֹבָֽיו׃ וָאֵרֵ֞ד לְהַצִּיל֣וֹ ׀ מִיַּ֣ד מִצְרַ֗יִם וּֽלְהַעֲלֹתוֹ֮ מִן־הָאָ֣רֶץ הַהִוא֒ אֶל־אֶ֤רֶץ טוֹבָה֙ וּרְחָבָ֔ה אֶל־אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ אֶל־מְק֤וֹם הַֽכְּנַעֲנִי֙ וְהַ֣חִתִּ֔י וְהָֽאֱמֹרִי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י וְהַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי" (שמות ג' 7-8). "יְהוָ֔ה" בפסוק 7 הוא שם אלוהים עצמו (השם המפורש). אלוהים עושה שימוש במטאפורה אנושית – הוא רואה, שומע, יודע, יורד ומביא. כדי להזדהות עם החוויה האנושית ולשחרר את סבלה של האנושות, אלוהים שולח את "מַלְאַךְ יְהוָה".

המפגש הזה שינה את חייו של משה והפך אותו לשליח אלוהים לשחרר את ישראל. עבורנו, המפגש הזה מבשר את הופעת המשיח: "וּבִמְלֹאת הַיָּמִים שָׁלַח הָאֱלֹהִים אֶת־בְּנוֹ [את "מַלְאַךְ יְהוָה"] יְלוּד אִשָּׁה וְנָתוּן תַּחַת יַד־הַתּוֹרָה׃ לִפְדּוֹת אֵת אֲשֶׁר הָיוּ תַּחַת יַד־הַתּוֹרָה לְמַעַן נְקַבֵּל מִשְׁפַּט הַבָּנִים" (אל הגלטים ד': 4-5).

אולי גם יעניין אותך: