מי הדמות המסתורית בזכריה?

וְשָׁפַכְתִּי עַל־בֵּית דָּוִיד וְעַל יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים וְהִבִּיטוּ אֵלַי אֵת אֲשֶׁר־דָּקָרוּ וְסָפְדוּ עָלָיו כְּמִסְפֵּד עַל־הַיָּחִיד וְהָמֵר עָלָיו כְּהָמֵר עַל־הַבְּכוֹר (זכריה י"ב 10).

התלמוד ופרשנות רבנית מימי הביניים, מזהים את ה"דקור" עם משיח בן יוסף, שעתיד למות בקרב הסופי (פס' 9-1). עם-זאת, בשום מקום בפרק י"ב או בספר זכריה כולו, אין פסוקים המתארים מצביא עתידי מבית יוסף. הפרשנות הרבנית אינה אלא ניסיון ברור לחמוק מהאופן בו מזהה הברית החדשה את הנדקר עם ישוע בן דוד.

האם קיימים אפוא רמזים מההקשר הרחב לכך שהנדקר הוא אכן משיח בן דוד?

בהחלט! בזכריה ט' 9, המלך שעתיד לבוא משבט יהודה מתואר כ"נוֹשָׁע" וגם כ"עָנִי". הצורה המיוחדת בה נכתבה המילה "נוֹשָׁע", מופיעה בתנ"ך פעמיים נוספות בלבד (דברים ל"ג 29; ישעיהו מ"ה 17). מילה זו לוקחת כמובן מאליו, חוויה של סבל מצד מי שנושע. הוסיפו לכך את העובדה שהמילה "עָנִי" (זכריה ט' 9), יכולה להתפרש גם כ"מעונה" (ראו ישעיהו נ"ג 4, 7), בייחוד בהקשר בו המילה מופיעה לצד נגזרות השורש "י.ש.ע." (תהלים ל"ד 7, ס"ט 30, ע"ב 4).

זכריה ט' 9, המזוהה על-ידי רוב הפרשנים היהודים כפסוק המדבר על משיח בן דוד, סולל את הדרך לזכריה י"ב 10, למשיח אחד שהוא גם רם ונישא וגם מעונה. מהי זהותו של הנדקר בזכריה י"ב 10? ישוע אינו אלא המועמד היחיד לתפקיד!

"וְעוֹד כָּתוּב אַחֵר אוֹמֵר: וְהִבִּיטוּ אֵלָיו אֶת אֲשֶׁר-דָּקָרוּ" (יוחנן י"ט 37).

אולי גם יעניין אותך: